Home » Technologie in de klas: 5 typen docenten

Technologie in de klas: 5 typen docenten

Verschillende typen leraren kijken op een andere manier naar het gebruik van technologie in de klas. Maar welke verschillende typen leraren zijn er precies te onderscheiden? Daarover lees je meer in het onderzoeksrapport De Innovatieve Leraar.

De Innovatieve Leraar is in opdracht van Samsung Benelux uitgevoerd door iMinds- MICT-UGent i.s.m. Université Catholique de Louvain en Tilburg University. Op basis van onderzoek onder 472 leraren in Nederland en België, hebben de wetenschappers 5 typen leraren weten te onderscheiden. Hierbij is gekeken naar hun houding tegenover technologie in de klas, hoe nuttig en gemakkelijk ze technologie in de klas ervaren, de stress die ze hierbij ervaren en in hoeverre ze behoefte hebben aan meer technologie in de klas:

Type 1: Traditionele Trudy

‘De traditionele leraren zien het niet zitten om over te schakelen naar digitale middelen in de klas. Het zou hen te veel tijd kosten om technologische hulpmiddelen onder de knie te krijgen, en ze vinden deze weinig meerwaarde bieden. Bovendien ervaren ze vaak stress als ze toch technologie gebruiken. Vooral oudere dames maken deel uit van deze groep leraren.’

Type 2: Bezorgde Brenda

‘Deze leraren willen best leren werken met technologie in de klas, maar ze hebben het gevoel meer begeleiding nodig te hebben. Stress overvalt hen wanneer ze dingen uitproberen en ze zijn bezorgd over de kwaliteit van hun lessen. Deze groep bevat meer vrouwen dan mannen.’

Type 3: Tevreden Tarak

‘De tevreden leraren zijn tevreden over de technologiemogelijkheden op school, of dat er nu veel of weinig zijn. Ze zien zeker het nut en de voordelen van technologiegebruik in, maar hebben niet zo nodig de behoefte aan meer digitaal lesmateriaal. Als het moet, zullen ze het echter wel gebruiken in hun lessen.’

Type 4: Digitale Dave

‘De digitale leraren houden van digitaal lesmateriaal. Deze leraren gaan het gebruik van onderwijstechnologie niet uit de weg en proberen zo vaak mogelijk technologie op een goede manier in te zetten in de klas. Ze hebben alleen niet per se de behoefte aan meer technologie en zetten het ook niet in voor de meest innovatieve werkvormen.’

Type 5: Innovatieve Inge

‘De innovatieve leraren hebben een hart voor technologie en proberen technologie ook in te zetten voor de meest innovatieve didactische werkvormen. De nieuwste apps kennen geen geheimen voor deze leraren. Mannen behoren vaker tot deze groep dan vrouwen.’

Suggesties

Leraren die technologie inzetten voor innovatieve werkvormen – onder meer om te ontwikkelingen van 21e-eeuwse vaardigheden bij leerlingen te stimuleren – geven aan technologie echt nodig te hebben om hun doelstellingen te bereiken. Volgens hen is het gebruik van technologie in de klas, mits juist toegepast, juist tijdbesparend in plaats van tijdrovend. Om hun minder enthousiaste collega’s hiervan te overtuigen, geven deze docenten de volgende suggesties:

  • Meer tijd en flexibiliteit in het schoolsysteem om experimenteren door leraren mogelijk te maken
  • Apps en software gebruiksvriendelijker maken
  • Digitaal lesmateriaal meer op maat aanbieden
  • Training en ondersteuning

In welk type docent herken jij jezelf het meest? En wat is volgens jou een goede manier om collega’s te overtuigen van de meerwaarde van technologie in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.