Lees-taalonderwijs: hoe leer je leerlingen kritisch lezen en denken?

We weten al enige tijd dat het niet goed gaat met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Begin dit jaar verscheen er een artikel in het Magazine ‘Levende Talen’ waarin het leesonderwijs in Nederland werd bekritiseerd en geanalyseerd. Eén waarschijnlijke verklaring is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs, vanuit wetenschappelijk oogpunt, nogal […]

Bekijk

Online shaming: hoe ga je ermee om op school?

Psychologen zien dagelijks kinderen die via sociale media seksueel zijn vernederd, gechanteerd, afgeperst of belachelijk gemaakt. Wat is online shaming precies, waarom is het belangrijk om er aandacht aan te besteden in de klas en hoe doe je dat? Uit onderzoek naar online shaming onder 180 jongeren van 12 tot 20 jaar blijkt dat één […]

Bekijk

Het Mediawijsheid Competentiemodel: de upgrade

Hoe wij in Nederland met media omgaan verandert sneller dan ooit. Het Mediawijsheid Competentiemodel uit 2012 kon na negen jaar dus wel een upgrade gebruiken. Maar wat is mediawijsheid ook alweer? En wat is er precies veranderd? Wij praten je bij. Wat is Mediawijsheid? Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om je […]

Bekijk

Zo ga je om met influencers

Leerlingen brengen veel tijd door op sociale media. Instagram en YouTube zijn twee van de populairste platforms onder jongeren. Dit zijn ook kanalen waarop influencers aanwezig zijn. Op welke manier beïnvloeden zij jongeren? En hoe kun je leerlingen helpen kritisch om te gaan met deze vorm van beïnvloeding? In 2019 hadden bijna alle jongeren (99,7%) […]

Bekijk

Onderwijstips november 2020

Maandelijks selecteert OVM congressen, boeken, leuke weetjes en andere onderwijstips die voor jou als leraar de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de week van de mediawijsheid en de verlenging van de pilot ‘Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties’. Servicedocument coronamaatregelen po Het ministerie van OCW heeft een nieuw servicedocument gepubliceerd met handvatten voor […]

Bekijk

Film in de klas: wat doe jij ermee?

We worden overspoeld met bewegend beeld. Niet alleen op tv of door straatreclame, maar ook via filmpjes op social kanalen en in games. Het zal niet de eerste keer zijn dat we door beeld gemanipuleerd worden. Maar kunnen we het ook leren doorzien? Filmeducatie speelt hierin een belangrijke rol. Met behulp van deze initiatieven kun […]

Bekijk