ADHD in de klas: do’s en dont’s

Van een dromer die uren uit het raam tuurt tot een stuiterbal die je al wippend op zijn stoel een aantal keer per dag tot tien laat tellen. We hebben tegenwoordig een heel scala aan gedrags- en leerproblemen op school; ADHD is er zo eentje. Bied jij de juiste begeleiding aan leerlingen met ADHD? In […]

Bekijk

Autisme: 5 informatieve bronnen voor docenten

Als docent heb je soms te maken met leerlingen met een autisme spectrum stoornis (ASS). Deze leerlingen vragen veelal om een andere benadering. Maar waar kun je als docent concrete informatie vinden over hoe om te gaan met autistische leerlingen? OVM zet 5 informatieve bronnen voor je op een rij. Leerlingen met autisme ontwikkelen zich niet […]

Bekijk

Column: Talent en leerbaarheid

Kinderen moeten steeds meer leren om later goed mee te kunnen doen in een wereld die steeds complexer wordt. Het aantal beschikbare lesuren verandert alleen niet en langstuderen wordt tegenwoordig beboet. Daarmee rijst al snel de vraag: Hoe stoppen we nog meer kennisoverdracht in dezelfde onderwijstijd? OplossingenVanuit alle hoeken en gaten worden oplossingen aangedragen voor dit […]

Bekijk

Perceptuele stijlen – de olfactorische stijl

Het is altijd aardig om met een leuk filmpje te beginnen. Als je een geslaagde keus maakt is het een aardig binnenkomertje. Aan de ene kant activeert het de reeds aanwezige voorkennis. Aan de andere kant maak je kans dat de aandacht wordt gericht en de nieuwsgierigheid wordt gewekt.   Toen ik bij Google zocht […]

Bekijk

perceptuele leerstijlen: de visuele stijl

In de inleiding op de serie over perceptuele leerstijlen hebben we al kunnen zien dat informatie tot ons komt via zintuigen. In dit tweede artikel gaan we in op de manier waarop wij de informatie die via onze ogen binnenkomt verwerken in onze hersenen.   Het filmpje bij dit artikel laat op humoristische wijze het […]

Bekijk

Perceptuele stijlen – Inleiding

Het is al weer enkele jaren geleden dat ik aan een serie over leerstijlen begon op deze site. Het is van belang de leerstijlen van je leerlingen te kennen en liefst ook nog je eigen leerstijl. Je leerstijl heeft alles te maken met de manier waarop je leert. Misschien ben je iemand die stap-voor-stap de […]

Bekijk

Experimenteren met autisten

In het nieuwe examenprogramma voor economie zijn klaslokaalexperimenten opgenomen. Evelien Hoekman en Pauline Knol van het Etty Hillesum Lyceum in Deventer (locatie Het Vlier) geven in dit artikel praktische tips voor het omgaan met leerlingen met een ontwikkelingsstoornis in de gewone les én tijdens klaslokaalexperimenten. Klaslokaalexperimenten zijn voor alle leerlingen verplicht. De meeste economiedocenten hebben […]

Bekijk