Sociale media en ckv: een gouden combinatie

0

Bij het woord museum beginnen ze al te gapen. Begin over het impressionisme of de renaissance en je bent ze helemaal kwijt. Als ckv-docent is het niet altijd even makkelijk om leerlingen te interesseren voor kunst. Door technologie, media en kunst met elkaar te verbinden maak je de ckv-les 2.0 en is het binnen de kortste keren het favoriete vak van iedere leerling.

Internet en sociale media spelen een grote rol in de ontwikkeling van kunstzinnig talent – vooral bij jongeren. Zij ontwikkeling hun creatieve talent vaak door middel van blended learning (de combinatie van traditioneel onderwijs en digitaal leren), zo blijkt uit een onderzoek in opdracht voor het Fonds voor Cultuurparticipatie. Goede reden dus om internet en sociale media een prominentere plek te geven in het ckv-onderwijs. Zo wakker je de intrinsieke motivatie van leerlingen aan en komt de interesse voor ckv vanzelf.

Haal het museum naar de klas

Je hebt geen museumjaarkaart nodig om kunst te bekijken. Een mooi voorbeeld van gratis kunst kijken is het Google Art Project. Via Google Arts & Culture kunnen leerlingen vanuit het klaslokaal kunstwerken uit de hele wereld opzoeken, tot in detail bekijken en opslaan in hun eigen galerijen. Bezoek bijvoorbeeld online het Kobe Fashion museum in Japan, volg work in progress van een grote muurschildering in New Delhi, bekijk Machu Picchu in Peru of wandel virtueel door het Frida Kahlo museum in Mexico-City. Laat leerlingen een collectie samenstellen op basis van een bepaald thema, leer ze naar kunstwerken kijken en ze te plaatsen binnen een bepaalde periode. Of laat ze de collectie van een museum bekijken als voorbereiding op een daadwerkelijk bezoek…

Creatief met sociale media

 Instagram en Facebook staan bij de gemiddelde leerling hoog op het prioriteitenlijstje. Daar kun je voor je ckv-lessen handig gebruik van maken. Veel culturele instellingen en musea zijn actief op Facebook, bijvoorbeeld het Guggenheim in New York of het Louvre in Parijs. Leerlingen die deze pagina’s liken, krijgen dagelijks updates van de musea en blijven op de hoogte van wat er speelt in de kunstwereld. Via Facebook kunnen leerlingen bovendien direct chatten met medewerkers van het Louvre. Een fijn hulplijntje bij het maken van een ckv-werkstuk…

Online expositieruimte

Sociale-mediakanalen kunnen bovendien een podium zijn voor eigen werk. Vine, Instagram en YouTube zijn perfecte digitale expositieruimtes voor kunst en creativiteit. Op Vine kunnen leerlingen bijvoorbeeld korte filmpjes plaatsen (max. 6 seconden). Deze creatieve social community heeft subcategorieën als Art, Comedian en Music & Dance. Op Facebook kun je voor je klas een groep aanmaken waar leerlingen eigen bijdragen kunnen posten. Voordat je daarmee aan de slag gaat, is het goed om over een aantal zaken na te denken. Bijvoorbeeld wat te doen met negatieve comments van leerlingen? De groep afschermen voor de rest van de wereld? Of juist niet? En ga je leerlingen taggen in hun kunstwerken?

Apps en accounts

Sociale media in je ckv-lessen verwerken? Ontdek Media geeft veel tips over hoe je media kunt gebruiken in je les. Hieronder alvast een voorbeeld van zowel een leerling als een docent die kunst en cultuur met sociale media verbindt:

  • De 17-jarige Annegien Schilling werd dit jaar eerste in de categorie Beste Instagrammer bij de Social Media Awards. Voor haar instagramaccount fetching_tigerss maakt ze surrealistische zelfportretten die de verbeelding prikkelen en anderen inspireren om zelf creatief aan de slag te gaan.
  • Op het Instagram-account my_daily_shot_of_art post beeldende-kunstdocent Michelle Jumelet dagelijks kunstwerken, zowel van bekende kunstenaars als van haar eigen leerlingen. Zo vergroot ze de betrokkenheid van haar leerlingen bij kunst en zorgt ze ervoor dat ze er dagelijks mee in aanraking komen.

Verwerk jij sociale media en apps in de ckv-lessen? Op welke manier? Laat je tips en suggesties achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER