Home » Picnic Young: virtual worlds en een echte ezel

Picnic Young: virtual worlds en een echte ezel

Het mediatechnologie-event Picnic08 is in volle gang. Woensdag waren er twee specials speciaal voor het onderwijs: anytime & anyplace learning en virtual learning worlds. Met aantal achtergrond-lezingen en korte presentaties van projecten en producten werden de aanwezigen in hoog tempo bijgepraat over deze nieuwe ontwikkelingen, die onderwijs zouden kunnen veranderen: op de korte termijn of op een veel langere termijn. Voor iedereen die hier niet bij aanwezig kon zijn: de eerste indrukken! 

Aytime & anyplace learning gaat over mobiele technologie, zoals internet: dus internet kunnen raadplegen waar en wanneer je maar wilt. Wat hebben leerlingen hieraan? Kunnen ze dan de hele dag gamen en chatten? Een aantal verrassende producten laten zien dat het ook anders kan. Mobiele technologie biedt namelijk de mogelijkheid om games te spelen, maar dan in de ‘echte’ wereld. We zagen een aantal voorbeelden van leerlingen die met een hand-held computer de straat op gingen om opdrachten uit te voeren. Zoals een spel over je eigen stad. Interessant is dat leerlingen die dit soort spellen spelen het contact met andere leerlingen en met de mensen op straat het leukste vonden. Met dit soort games worden leerlingen dus vanachter hun computer vandaan gesleurd. In het boekje ‘De wereld als leeromgeving’ (klik hier om de tekst te downloaden) zijn een aantal interessante voorbeelden te zien. Het boekje sluit af met een reflectie op de waarde van deze voorbeelden voor het onderwijs. Hier kwamen de sprekers op Picnic helaas nauwelijks aan toe vanwege tijdgebrek.

De ochtend werd afgesloten door Asino, de Donkeypedia-ezel. Asino trekt beladen met opnameapparatuur door Nederland. Via de website kun je Asino volgen. Het doel is om leerlingen te interesseren voor hun eigen woonomgeving.

Het middagprogramma ging over leren in virtuele werelden, zoals Second Life, maar ook games als World of Warcraft. In de inleiding van David Nieborg werden al deze begrippen op een rij gezet. Daarna kwamen een aantal voorbeelden van leren in virtuele werelden: zoals een kunstproject, het trainen van sociale vaardigheden en het communiceren en uitwisselen van ideëen met leerlingen in andere landen.

De komende weken besteedt Onderwijsvanmorgen aandacht aan de lezingen en gepresenteerde projecten op Picnic Young die interessant zijn voor het voortgezet onderwijs, zoals over mobile gaming en virtual worlds.

Bent u aanwezig geweest bij de Picnic Specials? We zijn benieuwd naar uw mening over het event en over de besproken onderwerpen.

Laatste onderwijsnieuws

Een docent kletst informeel met zijn leerlingen in een klaslokaal

Column: Vitamine V(erbinding)

Directeur Danny Weeda vertelt waarom het niet verkeerd is om af en toe een halve les met je leerlingen weg te kletsen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.