Onmisbaar in de toekomst: de ICT-bekwame docent

0

ICT-vaardigheden worden steeds belangrijker. Hoe zorg je er als school voor dat je docententeam ICT-bekwaam is? En welke stappen kun je als docent zelf zetten? Kennisnet publiceerde een publicatie waarin de ICT-vaardigheden van docenten centraal staan. In dit artikel lees je meer over deze handreiking en zoomen we in op de vier ICT-bekwaamheidsgebieden.

De handreiking van Kennisnet is bedoeld om schoolbesturen te ondersteunen bij het maken van ICT-beleid. De publicatie behandelt onderwerpen als: het belang van ICT-bekwaamheid en de vier ICT bekwaamheidsgebieden en aanbevelingen voor de implementatie van het beleid. Ook voor docenten is het een nuttig naslagwerk. Je kunt de vier ICT-bekwaamheidsgebieden bijvoorbeeld gebruiken als handvatten bij je eigen ICT-bekwaamheidsontwikkeling. We zetten de vier gebieden op een rij:

1. Digitale geletterdheid

Deze bouwsteen draait om werken en leren in de digitale wereld en leren omgaan met nieuwe technologieën. Van de docent wordt hierin verwacht dat hij basisvaardigheden bezit op het gebied van ICT-vaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Als docent is het een must om een open en geïnteresseerde houding te hebben ten aanzien van de digitale leefwereld van de leerling. Ook is het jouw taak om de digitale kloof tussen leerlingen onderling te dichten, waarbij je rekening houdt met ieders maatschappelijke achtergrond. Ga daarom in gesprek met je klas over wat ze online meemaken en hoe ze online met elkaar omgaan.

2. Leersituatie

Als docent is kennis overdragen en ondersteunen in de ontwikkeling van vaardigheden je corebusiness. Maar hoe weet je in welke leersituatie je welke ICT-toepassing moet gebruiken? Belangrijk om hierin mee te nemen is dat iedere leersituatie vier factoren kent: de leerling, de leraar, de leerinhoud en de ICT-toepassing. De docent zet ICT-middelen effectiever in en kan meer variëren met ICT-toepassingen, als hij de wisselwerking tussen deze vier factoren begrijpt en beheerst. Lees meer over de vier factoren in de Kennisnet-publicatie Vier in balans-monitor 2017.

3. Organisatie

Docenten gebruiken ICT niet alleen als didactisch middel, maar ook voor de organisatie van hun werk. Docenten registreren administratieve informatie, volgen en verantwoorden de voortgang van de leerling en communiceren digitaal met alle betrokkenen in en rond de school. Veilig en verantwoord werken met verschillende registratie- communicatiesystemen is dan ook niet voor niks een van de vier ICT-bekwaamheidsbouwstenen. Een extra uitdaging hierin vormt de privacywet.

4. Professionalisering

Niet alleen de geschiktheid van een ICT-toepassing is belangrijk, ook de effectiviteit speelt een belangrijke rol. Om binnen de verschillende leersituaties de juiste keuze te kunnen maken en het hoogste leerrendement te bereiken, behoor je je als docent niet alleen individueel te professionaliseren op digitaal vlak, maar ook als team. Overleggen en elkaar voorzien van feedback in het bepalen van je keuze op ICT-gebied helpt docenten bij het ontwikkelen van deze specifieke ICT-bekwaamheid. Elkaar in een docententeam digitaal versterken kan binnen of buiten de schoolcontextplaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan netwerken en speciale leergemeenschappen.

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige publicatie? Lees dan de complete publicatie Ict-bekwaamheid van de leraar: hoe pak je dat aan?. Ook interessant is de animatievideo rondom de vier ICT-bekwaamheden.

Hoe ICT-bekwaam ben jij als docent? En hoe bevorderen jullie de ICT-professionaliteit van het docententeam in het algemeen? Laat je tips en ervaringen achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER