Onderwijs en technologie: 5 belangrijke ontwikkelingen

3

NMC Horizon publiceerde onlangs een preview van het NMC Horizon Rapport 2014. In het rapport schetst de organisatie elk jaar trends en ontwikkelingen met betrekking tot onderwijs en technologie. Ook vind je in het rapport voorspellingen over deze ontwikkelingen op de korte, middellange en lange termijn. We lichten er de vijf belangrijkste voor je uit.

1) Sociale Media
Sociale media waren de afgelopen jaren al een hot topic binnen het onderwijs. Ze bieden een handig platform voor leerlingen en docenten om eenvoudig ideeën en informatie te delen, met elkaar in gesprek te gaan en elkaars werk te beoordelen. Horizon verwacht dat sociale media de wijze waarop scholen en leerlingen met elkaar communiceren op de korte termijn grondig gaan veranderen. Flipping the classroom is een bekend voorbeeld van innovatief gebruik van sociale media in het onderwijs. Hierbij wordt onder andere het platform YouTube ingezet door de docent om kennis door middel van video te delen.

2) Online Learning
Een trend die volgens Horizon binnen nu en twee jaar een belangrijke verandering in het onderwijs kan betekenen is leren in online leeromgevingen. Leerlingen zitten in hun vrije tijd veel op het internet. Voor scholen een mooie kans om leerlingen beter te leren (samen)werken binnen online netwerken, door hen sterke digitale vaardigheden bij te brengen en goede online leeromgevingen aan te bieden. Op de korte termijn verwacht Horizon nieuwe hybride onderwijsvormen waar leerlingen vooral online leren en slechts voor bepaalde activiteiten de school bezoeken. Opgemerkt wordt overigens dat het nog wel even duurt voordat online leren als ‘natuurlijk’ wordt ervaren.

3) Creator Society
Volgens Horizon gaan we dankzij de mogelijkheden van digitale media binnen vijf jaar richting een ‘creator society’ waarin we niet meer alleen consumeren, maar steeds vaker zelf onze producten maken. Als voorbeelden hiervan noemt het rapport onder andere user generated-video’s, zelf gepubliceerde eBooks, gepersonaliseerde domeinen en de Maker Movement. Het onderwijs kan aan deze ontwikkeling bijdragen door aandacht te hebben voor kritisch denken, mediacreatie, ontwerpen en ondernemerschap.

4) Data-Driven Learning
Een andere trend waarvan verwacht wordt dat het binnen vijf jaar een verandering teweeg gaat brengen is het gebruik van Big Data in het onderwijs. Met behulp van LMS-en kan op grote schaal data over de ontwikkeling van leerlingen worden verzameld en geanalyseerd. Dit maakt niet alleen het leerproces en verbeterpunten voor onderwijs inzichtelijker, maar biedt ook mogelijkheden voor Personalized Learning. Met name in de Verenigde Staten vinden al diverse (pilot)projecten plaats rond Big Data en Personalized Learning.

5) Virtuele Assistenten
Volgens het Horizon-rapport is het inzetten van virtuele assistenten in het onderwijs een langetermijnontwikkeling. Vroege voorbeelden hiervan zijn inmiddels al te zien in smart devices waar je door middel van spraakherkenning je telefoon of tablet (simpele) opdrachten kunt laten uitvoeren. Horizon verwacht dat binnen nu en vijf jaar de traditionele muis en keyboard plaats gaan maken voor spraakherkenning en bewegingssensoren. Hierdoor kunnen leerlingen op een natuurlijkere wijze met digitale media interacteren en wordt de deur voor virtuele assistenten geopend.

Welke van deze vijf mogelijke ontwikkelingen met betrekking tot technologie in het onderwijs zie jij als een zeer belangrijke ontwikkeling?

3 REACTIES

  1. Misschien goed om expliciet te vermelden dat het hier besproken rapport gaat om de versie waarbij de ict trends in het hoger onderwijs (HBO en WO) wereldwijd (democratisch, door middel van voting) in kaart zijn gebracht. Er is ook een K-12 versie voor kinderen t/m 18 jaar (bij ons vergelijkbaar met PO/SO, VO en MBO). [zie: http://www.nmc.org/horizon-project/horizon-reports/horizon-report-k-12-edition%5D En, in afwachting van een finale versie, is er ook een rapport dat inzoomt op het onderwijs in Europa en de ICT trends die daar zichtbaar zijn. [zie: http://www.nmc.org/horizon-project/horizon-reports/horizon-report-k-12-edition%5D

    Vervolgens is er natuurlijk het Kennisnet Trendrapport dat recent is verschenen voor het Nederlandse PO, VO en MBO (waar jullie eerder over blogden), met als mondelinge aanvulling de Tek Tok’s [Samenvatting, zie: http://www.youtube.com/watch?v=QREEU7JUk_o&list=UUaO-DHOmvortExWw2RB7Xkw&feature=c4-overview%5D, en Kennisnet heeft een webinar georganiseerd [zie: http://www.kennisnet.nl/sectoren/mbo/actueel/webinar-kennisnet-trendrapport-20142015-toegelicht/%5D. SURF heeft voor HBO en WO in het verleden een en ander in kaart gebracht. [zie: http://www.surf.nl/kennis-en-innovatie/kennisbank/2012/rapport-wtr-trendrapport-2012.html%5D

    Het is interessant om te kijken naar de verschillen tussen die rapporten. Bijvoorbeeld dat brede adoptie van Learning Analytics in het onderwijs nog maar 1 jaar duurt (NMC HO) ten opzichte van 5-10 jaar (Kennisnet PO/VO/MBO)! Beide rapporten zijn boeiend. NMC heeft het ook over veranderingen van de positie van de leraar en veranderingen in het onderwijs in het algemeen. Ik vind het zo goed dat die Challenges zijn verwoord! En dat het niet alleen om ICT draait. Het rapport van Kennisnet benoemt anderzijds ICT-ontwikkelingen en legt ze uit via SWOT. Het is daarmee ICT-concreter en -praktischer…

  2. Hoi Pascal, Bedankt voor deze aanvullende links! Ik denk dat andere lezeres deze aanvullende bronnen ook gaan waarderen!

  3. HANDIG MEER NIET (alhoewel …. wel van groot belang!)
    Ik vind het zo jammer dat de visie op de toekomst wordt gearticuleerd vanuit de techniek en de technische mogelijkheden of vernieuwingen. Zo wordt de implementatie ervan een doel op zich.
    1) Didactische vernieuwingen waarbij communicatie en interactie centraal staan, is in de toekomst van groot belang. Handig is het dan dat er zoiets als sociale media bestaan.
    2) Didactische vernieuwingen waarbij nieuwe werkvormen, of oude werkvormen in een digitaal jasje, zoals samenwerkend leren, een grotere rol spelen dan voorheen is in de toekomst voor de vorming van leerlingen ook van heel groot belang. Het is dan handig dat er zoiets als digitale leeromgevingen ontwikkeld worden waarin dit optimaal plaats kan vinden.
    3) Vernieuwingen waarbij de vorm van leren meer diversiteit vertoont, zodat leren ook in de actieve vorm plaatsvindt, dus al makende en producerende, komt toekomstige leerlingen zeker ten goede. Zij moeten immers leven en werken in een samenleving die gekenmerkt wordt door begrippen als: prosumers, creator society, maker movement. Het is weer ontzettend handig als dat maken vereenvoudigd wordt door ontwikkelingen in de digitale software. We kunnen niet alleen zelf documenten schrijven, opmaken en publiceren, we kunnen zelf films maken en te gelde brengen en we kunnen 3D printen.
    4) en 5) Het zelfde geldt voor data-driven learning, niet de data drijft ons maar de verbeterde inzichten op het leerproces, en virtuele assistenten, zo’n assistent wil je alleen in je lokaal als hij of zij didactisch meerwaarde heeft.
    Als de techniek ons die mogelijkheden biedt dan moeten we ze benutten omwille van het leerproces. Het risico van bovenstaande presentatie en focus dat e.a. verkeerd wordt ingezet, dat gebeurt namelijk als je zaken inzet zonder het doel goed en sterk voor ogen te houden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here