Column Onderneem het!

Onderneem het!
O

Altijd proberen om efficiënter en effectiever te werken. Kosten vermijden die nergens toe leiden. Durven investeren om later de vruchten te kunnen plukken. Jezelf door en door kennen. Feedback willen krijgen om jezelf nog beter te leren kennen. Kansen zien en ze verzilveren. Bij tegenslag weer opkrabbelen.

 

En opnieuw. En opnieuw. Elke dag werken aan je gezondheid om je energie op peil te houden en sterk te zijn als het erop aankomt. Op tijd rust pakken en de accu opladen. Slim samenwerken, netwerken opzoeken of ze creëren. Vrienden maken, vrienden houden. Je niet van de wijs laten brengen door je vijanden. Je omgeving analyseren en in kaart brengen. Kritisch filteren, onzin negeren, dat oppikken waar je wel wat mee kunt. Elke dag leren om beter te worden waar je goed in bent. Ja zeggen, ook al weet je het soms niet zeker. Je grenzen zo verleggen. De ontwikkelingen volgen en trends herkennen. Vooruit denken, maar ook terugblikken: had ik dat anders moeten aanpakken? De ruimte opeisen voor je talent en ander talent de ruimte geven. Uitbesteden waar je niet goed in bent. Vertellen waar je goed in bent en luisteren naar diegene die ergens anders goed in is. In beeld houden waar je staat. Buiten de gebaande paden durven denken en doen. Oplossingsgericht aanpakken als het niet gaat zoals je wilt. Want zeuren helpt geen zier. Doorgaan als het af moet. En vieren als het klaar is.

 

Ondernemende docenten
Waar dit over gaat? Over ondernemers? Ja! Over docenten? Ja! Over leerlingen? Ja! En als je tussen de zinnen door leest, ook over 21e eeuwse vaardigheden. Ondernemerschap is de doos waarin alle attitudes zitten die je nodig hebt om de komende decennia overeind te blijven, te floreren, als mens, als burger, als werkende. Want je zult het – steeds meer – zelf moeten doen en zelf moeten organiseren.

 

Elkaar vinden
Daarom hebben leerlingen ondernemende docenten nodig als rolmodel. Docenten hebben ondernemende schoolleiders nodig om de school door uitdagende tijden te loodsen. Schoolleiders hebben een ondernemende overheid nodig die ruimte geeft, faciliteert. Ondernemers hebben scholen nodig om het talent van morgen voor te bereiden op de onderneming van morgen. Het zijn duizelingwekkende tijden: we hebben elkaar nodig. Om elkaar te helpen, te inspireren en om samen te werken, te leren en te leven. Gelukkig is elkaar vinden nog nooit zo gemakkelijk geweest. Zullen we linken?

 

Ondernemerschap in het onderwijs, hoe geef jij dat vorm en inhoud?

9 REACTIES

  1. Erno voor ondernemerschap komt in mijn optiek eerst eigenaarschap. Wie als kind niet heeft geleerd verantwoordelijkheid te dragen voor zijn leerproces en niet mede eigenaar wordt van zin eigen geproduceerde data dan kan het er ook niets mee. Dus i alle opbrengsten die we aan een kind vragen moet een groot gedeelte eigenaarschap zitten. Als dat er is dan kun je kijken naar ondernemerschap. Waar wil ik met deze opbrengsten naartoe in de toekomst. Waar ben ik goed in en waar niet. Hoe kan ik beter worden in wat ik nodig heb in mijn toekomst? Als ik weet hoe ik moet leren en dan sommige vakken niet leuk zijn maar door mijn eigen toedoen heb ik behaald wat ik nodig heb in mijn ondernemerschap voor de toekomst. Dat betekent in alle leerstijlen in alle niveaus in alle type scholen: begin altijd je les als leerkracht met de vraag wat je in hemelsnaam gaat doen en waarom. Inspirerende leerkrachten leven voor en halen de wereld binnen. Laten zien wat voor moois er te vinden is en hoe je anders naar de wereld kunt staren. Dat er nu eenmaal dingen zijn die moeten omdat je ze keihard nodig hebt.
    En dingen die moeten doe je liever als weet waarom je ze doet, waarom ze je verder brengen en wat je opbrengsten zijn aan het einde. Daarom eerst eigenaarschap en dan ondernemerschap. Ze bijten elkaar hoe dan ook niet. Dat is een ding wat zeker is. Dank voor je stuk.

  2. Erno, uit het hart gegrepen. Ook het eigenaarschap van Sanne is een wezenlijk iets bij ondernemend leren. En ondernemerschap in de toekomst? Welnee, nu. Ik heb momenteel twee grote trajecten waarin kinderen een bakkerij, tuin, webshop tuinproducten, boekwinkel runnen. Soms met de hele basisschool, soms groep 7 en 8. Ze ontdekken dat een spelfout 15 euro kost. Want de reclameposters zijn al gedrukt en dan ontdekt een van de kinderen van de pr- en marketing een dt-fout. Opnieuw kopieren of de viltstift hanteren. Kinderen bedenken hetzelf. Wat zou het mooi zijn als diverse methodes deze inspiratie in teksten en uitdagende opdrachten weet te vatten.

  3. Goed stuk Erno!
    Ik kan me vooral vinden in je constatering dat leerlingen een goed voorbeeld nodig hebben en dat deze goede voorbeelden van bovenaf moeten werken. Dus een ondernemende overheid, een ondernemend schoolbestuur, ondernemende directeur, ondernemende leraren en uiteindelijk ondernemende leerlingen.
    Als we allereerst eens zouden kunnen beginnen meer open te staan voor de ondernemende houding die leerlingen al hebben.
    Kinderen die hun eigen weg proberen te bewandelen, dit aanmoedigen en hieruit handvatten grijpen om de ‘standaard’ dingen aan te leren. Een project zoals Itie beschrijft is al hartstikke gaaf.

    Wat denken jullie? Is het een goed idee om letterlijk meer ondernemers bij het onderwijs te betrekken?

  4. @Ruben @Itie Ondernemers betrekken bij het onderwijs kan volgens mij een mes zijn dat van vele kanten snijdt. Niet alleen biedt het kansen voor realistisch en contextrijk onderwijs; ondernemers kunnen ook ‘halen’. Denk aan: de creativiteit van kinderen, kennis laten maken met hun branche (investering in de werknemer van morgen)… Met het netwerk ‘Wij de School’ zijn we hieromheen het een en ander aan het organiseren. Zie http://www.wijdeschool.nl.

  5. Wow! Zo moeten we het met elkaar gaan doen. Heb jou eergisteren nog ‘aanbevolen’ bij stichting Viviani in Emmen! Ga dit stuk doorsturen, compliment!

  6. Net een stuk in de VK gelezen over CBE maar oké. De super leerkracht lees ik in dit artikel. Die leerkracht wordt volgens mij een beetje moe van wat ie allemaal moet. Is een leerkracht een ondernemer? Of heeft ie andere kwaliteiten?

    In elk geval kan elke leerkracht zich laten inspireren op 18 september op het creatief doe leerkracht festival op 18 september in Zwolle. Kijk op http://www.deklinker.nl

  7. @Annette Ik herken die ‘wat moeten we toch veel’-reactie wel. Maar die heeft ook wel te maken met het soms niet durven loslaten of niet durven delegeren (ook weer twee ondernemersvaardigheden). Durven vragen, dingen oppakken in de vorm van co-creatie… er liggen volop mogelijkheden om meer te bereiken met minder ballast. Uiteindelijk maak je dan ook gebruik van ieders unieke talent.

    @Hanneke dank je ; )

  8. Beste Erno,
    Ondernemenderwijs houdt zich net als jij bezig met het snijvlak (beroeps-)onderwijs en bedrijven/ondernemerschap. Met o.a. masterclasses zetten we in op het versterken (strategische en langdurige) samenwerking tussen partijen. Er is zoveel meer mogelijk in de samenwerking dan het stagebedrijf of de gastles. Ik nodig je uit eens een kijkje te nemen op http://www.ondernemenderwijs.nl. Er is een serie over ‘strategisch relatie management’, over ‘Leren en werken verbinden’ en over ‘de ondernemende relatiemanager’. Neem gerust contact op voor een introductie-aanbod als een masterclass je bijzonder aanspreekt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Van patatgeneratie tot prestatiegeneratie

Wat is het verschil tussen generatie Einstein, prestatiegeneratie, patatgeneratie en generatie Z? Het overzicht is zoek, nooit eerder zijn er zoveel verschillende benamingen geweest...

Schoolleider: geef ruimte en vertrouw op je leraren

Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Hun...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...