Home » Maatschappelijk betrokken door games?

Maatschappelijk betrokken door games?

Al eerder schreven we op Onderwijsvanmorgen.nl over mogelijk positieve effecten van gamen. Zo spraken we over de inzet van games in het onderwijs en het opdoen van sociale vaardigheden en leiderskwaliteiten door middel van games. Vorige week werd een groot Amerikaans onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat games mogelijk ook een positieve maatschappelijke invloed kunnen hebben (download pdf). Uit telefonische interviews met meer dan duizend Amerikaanse tieners en hun ouders bleek dat jongeren in games maatschappelijke ervaringen kunnen opdoen en dat dit samenhangt met hun maatschappelijke betrokkenheid in de echte wereld.

De aanleiding voor het onderzoek was onder andere dat uit eerder onderzoek bleek dat jongeren die op en buiten school leerden over maatschappelijke vraagstukken later meer maatschappelijke en politieke betrokkenheid toonden. Nu games zo populair zijn, ontstond uiteraard de vraag of jongeren ook in games dit soort ervaringen op kunnen doen. De onderzoekers vroegen de jongeren daarom naar hun ervaringen in games met het helpen van anderen, met maatschappelijke, sociale en ethische vraagstukken en met de organisatie van groepen, steden en landen.

Uit het onderzoek bleek dat driekwart van de geïnterviewde jongeren wel eens zo’n maatschappelijk nuttige ervaring in een game heeft gehad. Een opmerking daarbij is wel dat bijvoorbeeld het helpen van anderen aanzienlijk vaker voorkwam dan bijvoorbeeld het nemen van beslissingen over een groep, stad of land. Ongeveer tweederde van de jongeren voelde zich bovendien maatschappelijk betrokken. Deze betrokkenheid varieerde van het volgen van de politieke ontwikkelingen tot het inzamelen van geld voor goede doelen en het doen van vrijwilligerswerk.

Het bleek niet zo te zijn dat jongeren die vaker gamen ook meer maatschappelijk betrokken zijn. Wel bleek het zo te zijn dat gamers die
vaker maatschappelijk nuttige situaties meemaakten in games, ook meer maatschappelijk betrokken waren dan gamers die deze situaties minder tegenkwamen. Het verband tussen gamen en maatschappelijke betrokkenheid lijkt dus samen te hangen met het soort game. Tot slot bleek dat jongeren die samen met anderen gamen (dat wil zeggen fysiek samen, niet online samen), ook meer maatschappelijk betrokken zijn.

Natuurlijk hoeft dit verband niet te betekenen dat jongeren ook echt maatschappelijk betrokken worden door het gamen Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de meer maatschappelijk betrokken jongeren juist meer dat soort situaties en games opzoeken. Om dit verband verder te onderzoeken zou je de jongeren over langere tijd moeten volgen. Hoe dan ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat games zeker niet altijd slecht zijn, maar ook veel goede eigenschappen kunnen hebben.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.