Leerlinggedrag verbeteren: de afleidingsmanoeuvre

0

In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook.  Het thema van het derde artikel in deze serie is ‘de afleidingsmanoeuvre’. De tips zijn afkomstig uit het boek ‘Leerlingen zijn net mensen’.

De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven door Annette Breaux en Todd Whitaker en verscheen bij Uitgeverij Bazalt. Van dezelfde auteurs verscheen van het boek tevens een gelijknamige po-versie. Bezoek de website van Uitgeverij Bazalt voor meer informatie.

Soms kun je het gedrag van een leerling het beste bijsturen door een patroon te doorbreken. Dat kun je bijvoorbeeld doen door zijn aandacht af te leiden. Dit is niet alleen een veelgebruikte methode in het onderwijs, je herkent het ook in ander situaties. Ouders bijvoorbeeld leiden hun peuter af als hij zeurt om een snoepje. Bij de tandarts hoor je vaak rustgevende muziek, ter afleiding van patiënten die bang zijn. Het cabinepersoneel in een vliegtuig vertelt mensen wat ze in geval van nood moeten doen en leidt vervolgens snel hun aandacht af door muziek, films (nooit over vliegtuigongelukken), eten en drinken aan te bieden. Makelaars leiden onze aandacht af van de minder fraaie kanten van een huis door juist alle unieke kenmerken te benadrukken.

Dit noemen we afleidingsmanoeuvres. Als je ze goed toepast, kunnen ze uitkomst bieden in de klas. Effectieve docenten zijn zeer bedreven in het afleiden van hun leerlingen.

Aan de slag in de klas

Monique zit met een klasgenoot te praten, op een moment dat iedereen stil moet zijn. De docent merkt het meteen, maar kiest voor een afleidingstactiek. Hij roept haar naam. Monique kijkt op, in de veronderstelling dat ze een standje krijgt. In plaats daarvan zegt de docent: “Help me eraan herinneren dat ik je straks nog iets moet vragen. Anders vergeet ik het misschien.” Dat is alles. Monique weet niet zeker of de docent doorhad dat ze zat te praten. Hoe dan ook, in de meeste gevallen houdt het praten op. Later, als Monique haar docent eraan herinnert dat hij haar nog iets moest vragen, verzint hij gewoon iets, bijvoorbeeld: “Kan het zijn dat ik jou gisteren in de supermarkt zag?” Monique zegt dan: “Nee, ik ben niet in de supermarkt geweest.” De docent antwoordt: “O, dan heb je waarschijnlijk een dubbelganger.” Zie je? De docent heeft gewoon iets verzonnen om haar af te leiden, maar daar zal ze nooit achter komen.

De kern van de zaak

Soms kun je dreigende of feitelijke problemen het beste oplossen door een leerling af te leiden, want daarmee doorbreek je zijn gedragspatroon. Het is een eenvoudige techniek, waarmee je negatief gedrag negeert. Als je het slim aanpakt, heeft de leerling niets in de gaten. Een simpele afleidingsmanoeuvre kan dus tot positiever gedrag leiden.

Wat is volgens jou een goede afleidingsmanoeuvre om leerlingen weer bij de les te krijgen? Of heb je nog een interessante aanvulling op deze tip? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Eerder verschenen in deze serie:
(1) Geven en ontvangen
(2) Negeren is vooruitzien

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here