Kun je gelukkig zijn leren?

Veerkrachtige en gelukkige kinderen, welke leerkracht wil dat nou niet? Mentale weerbaarheid kun je leren, maar op school is het geen vast onderdeel van het lesprogramma. Toch kun je kinderen spelenderwijs handvatten aanreiken om hun geluksgevoel te vergroten. Zodra je leerlingen ontdekken dat ze zelf kunnen bijdragen aan hun geluk, dan groeien ze.

Vergroot je geluksgevoel tijdens de Geluksdag

Om zoveel mogelijk kinderen te leren hoe ze hun eigen geluksgevoel kunnen vergroten, heeft Junior Campus een Geluksdag ontwikkeld. Deze is gratis beschikbaar voor alle scholen in Nederland. De Junior Campus Geluksdag is gebaseerd op de acht thema’s van het bordspel The Happy Game.

Doe- en denkactiviteiten

Tijdens de Junior Campus Geluksdag gaat de leerkracht met de kinderen aan de slag met diverse activiteiten. De kinderen maken kennis met geluksbegrippen, zoals: affectie, dankbaarheid, vrijheid, vergeving, positief denken, zingeving en verbinding. Ook ervaren zij wat dit met hen doet.

De dag bestaat uit doe- en denkactiviteiten. Zo gaan de kinderen aan de slag met yoga, lachtherapie, massage en maken ze een gelukspoppetje. Ze moeten ook nadenken over hun ‘grootste droom’ en over wat ‘fijne’ mensen zijn. Verder is er aandacht voor de invloed van voedsel op je geluksniveau, met suggesties voor gezonde snacks en tussendoortjes gedurende de Geluksdag.

Bordspel als bonus

De eerste 100 scholen die zich aanmelden voor de gratis Junior Campus Geluksdag krijgen het bordspel The Happy Game erbij cadeau. Scholen kunnen zich aanmelden via Junior Campus.

Doen jullie op school iets om kinderen bewust geluk te laten ervaren? En hoe maak je je leerlingen mentaal weerbaarder? Deel je ervaringen met ons via onderstaand reactieformulier.

2 reacties op “Kun je gelukkig zijn leren?”

  1. Marcia van Marion

    Helemaal blij met ontwikkelen van mentale veerkracht op scholen. De nadruk ligt in het programma op gelukkig zijn en geluk vergroten. En dat klinkt hartstikke positief, maar ik mis een essentieel onderdeel als je het over ontwikkelen van mentale veerkracht hebt. Dan gaat het juist ook om het leren omgaan met tegenslag en verdragen van emoties die soms juist niet zo gelukkig voelen. En dat dat ook mag. Zit dat ook in het programma?

    Juist de druk om te moeten laten zien (denk aan social media) dat we gelukkig en succesvol zijn tekent onze tijd en blijkt een van de belangrijkste oorzaken van ongelukkig voelen. Daar moeten we iets mee.
    Natuurlijk is gelukkig voelen fijn; je gunt het iedereen en deelt het met elkaar. Ongelukkig voelen hoort er echter ook bij en juist daarom is het belangrijk om niet te doen alsof het er niet mag zijn. Help de kinderen inzien dat je dit gevoel óók mag delen met elkaar- niet op de socials maar in echte verbinding.
    Dat hoort bij het ontwikkelen van mentale veerkracht.(Lees ook: Dirk de wachter- de kunst van het ongelukkig zijn)

  2. Beste Marcia,
    Omgaan met tegenslag komt ook (weliswaar kort) aan bod in het programma. Zo ook de door jou genoemde verbinding. Absoluut een belangrijk onderwerp. Zeker in deze wereld waarin alles maakbaar lijkt en we veelal alleen de buitenkant zien. Alleen daar kun je al een heel lesprogramma aan wijden. Dank voor je aanvulling.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.