Lesideeen Koopkracht: De waarde van geld

Koopkracht: De waarde van geld
K

“Alles is duurder geworden. Vroeger kon ik voor tien cent een ijsje kopen!” Mijn opa kon dit soort dingen te pas en te onpas roepen. Maar is het wel zo dat alles tegenwoordig duurder is dan vroeger? De prijzen zijn gestegen, maar mensen zijn ook meer gaan verdienen. Is de koopkracht juist afgenomen of toegenomen? En wat zegt koopkracht precies? Hebben ze het dan over jouw portemonnee of over die van alle Nederlanders?

Doel
In de les wordt het begrip koopkracht in het vmbo vanaf ongeveer de derde klas behandeld, maar het blijft een abstract begrip. Zeker wanneer termen als koopkrachtdaling in het nieuws regelmatig worden gebruikt. Deze lesbrief kent een aantal doelen. Hij is niet zozeer bedoeld als uitleg over het begrip koopkracht, maar een economische tijdreis door de waarde van geld. Een reis die de leerlingen langs de Gouden Eeuw, de crisis van de jaren dertig en het heden meeneemt. Als tweede doel verwerken leerlingen de gevonden informatie tot een Prezi – een online-presentatiemiddel – en wordt deze voor de groep gegeven.

Het gebruik
U kunt deze lesbrief inzetten wanneer het begrip koopkracht in de les is behandeld. De leerlingen kunnen de opdrachten – alleen of in groepjes – zelfstandig doorlopen. Niet elke stap is een opdracht. Soms is een stap ook bedoeld om verschillende delen te koppelen of om informatie te geven over onderdelen die meegenomen moeten worden in de presentatie. Dit staat dan aangegeven achter de stap.

Voor het beantwoorden van de vragen en het doorlopen van de stappen zullen de leerlingen minimaal één les nodig hebben. Ze maken gebruiken van de koopkracht-calculator van het Internationaal instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). Hiermee werken kan even duren, vandaar eerst een paar oefenstappen op het leerlingenblad.

Met Prezi werken zal voor veel leerlingen geen probleem zijn: veel werken vaker met deze tool. Als u gewend bent om met PowerPoint of Keynote te werken, dan is het wel aan te raden om zelf eerst met Prezi te experimenteren. In principe is het een presentatiehulpmiddel en zal het bij de beoordeling ook zo moeten worden meegenomen. Toch biedt Prezi meer ruimte voor creativiteit en kan dit element in een score-formulier worden ingepast. Uiteraard kunt u ook gewoon PowerPoint gebruiken.

Deze lesbrief is toe te passen bij economie, maar zeker ook bij het vak geschiedenis in de bovenbouw van het vmbo bij de behandeling van de Crisisjaren.

Benodigdheden
Computer met internet en presentatiemogelijkheden (Eventueel PowerPoint of Keynote). Het bekijken van een Prezi kan op een iPad maar het maken van een Prezi niet! Klassen die werken met iPads kunnen daarom beter werken met Keynote voor iOS.

Bijlagen

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...