Interleaving: de weg naar het langetermijngeheugen?

0

Ben je dit schooljaar begonnen zoals alle andere jaren? Of vol goede voornemens om het dit jaar volledig over een andere boeg te gooien? Wil je eens op een andere manier werken, maar is het er nog niet van gekomen? Dan is het na de herfstvakantie tijd een nieuwe start. Misschien wel met interleaving?

Met de interleaving-methode prikkel je leerlingen door middel van variatie en de afwisseling van verschillende lesstoffen per vak. In plaats van te oefenen met één onderdeel tot leerlingen het beheersen (om vervolgens door te gaan naar het volgende onderwerp) wissel je de onderwerpen af.

Waarom interleaving?

Deze poster legt duidelijk uit hoe interleaving werkt. Behalve dat de lessen door de afwisseling interessanter worden, beklijft de lesstof ook beter. Voor ieder onderdeel hebben leerlingen andere kennis en leerstrategieën nodig. Uit onderzoek (Rohrer & Taylor 2006, 2010) blijkt dat je beter leert wanneer er wordt gevarieerd met verschillende leerstrategieën. Je hersenen zijn dan doorlopend aan het werk. Dat versterkt de opslag van kennis in je langetermijngeheugen. Oefen je steeds met hetzelfde onderdeel (herhaling), dan hoef je uiteindelijk niet meer na te denken. Je leert dan niet echt, maar doet steeds hetzelfde kunstje.

Automatiseren vs. strategie bepalen

Op korte termijn heeft leren in blokken zin, maar op de lange termijn niet, zo blijkt dus uit onderzoek. De keuze voor interleaving lijkt dan snel gemaakt. Toch zijn leerlingen soms minder enthousiast over deze leerstrategie. Logisch: door de afwisseling moeten hersenen harder werken dan bij de herhaling van steeds hetzelfde onderdeel. Interleaving werkt bij de gratie dat leerlingen telkens opnieuw worden uitdaagt om de juiste leerstrategie te bepalen. Een klein kanttekening: wil je leerlingen juist kennis laten automatiseren, bijvoorbeeld bij het aanleren van de rekentafels, dan zijn blokken juist wél nuttig.

Interleaving in de klas

Hoe pak je het aan? Ga je met interleaving aan de slag in de klas, dan is het belangrijk dat je onderwerpen behandelt die met elkaar te maken hebben. Het werkt dus niet om oefeningen van totaal verschillende thema’s af te wisselen; ga voor verschillende onderdelen binnen één onderwerp. Ben je docent wiskunde? Laat je leerlingen dan bijvoorbeeld afwisselend oefenen met het berekenen van de omtrek van een bol, een ruit en een driehoek. Docent Frans? Ga dan niet eerst teksten in voltooide tijd lezen, dan de grammatica behandelen en daarna zelf schrijven, maar oefenen deze vaardigheden door elkaar.

Wil je beginnen met deze leerstrategie? Dat kan relatief eenvoudig. Een aantal tips:

  • Blik niet alleen terug op de laatste les, maar ook op eerdere lessen.
  • Stel vragen over verschillende onderwerpen door elkaar, dat kan bijvoorbeeld met quizprogramma’s zoals Kahoot.
  • Sta niet te lang stil bij één onderdeel. Al is het om interleaving succesvol te maken wel belangrijk dat leerlingen de stof begrijpen.
  • Verander de volgorde van opdrachten: ABC – CBA – ACB –BAC, enzovoorts.
  • Stimuleer leerlingen om ook tijdens het maken van huiswerk de volgorde van onderwerpen te wisselen.

Is de interleaving-methode bruikbaar in jouw lessen? Waarom wel of niet? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here