Home » ICT: goed idee!

ICT: goed idee!

Veel wetenschappelijk onderzoek naar leerrendement van ICT in het onderwijs is nog niet afgerond. Hierdoor kan er nog niet gedetailleerd in worden gegaan op de vraag hoeveel leerrendement ICT-toepassingen een middelbare school oplevert.

Maar in bovenstaande titel staat niet voor niks een uitroepteken in plaats van een vraagteken: uit meerdere onderzoeken is al naar voren gekomen dat ICT een waardevol middel is bij het verwerven van kennis en vaardigheden.

 

 

Voordelen ICT in onderwijs
ICT maakt leerlingen gemotiveerder, het zorgt voor aantrekkelijker onderwijs, een rijkere leeromgeving en voor meer mogelijkheden voor onderwijs op maat/zelfstandig leren. Dat zijn de belangrijkste voordelen van ICT in het onderwijs die onderwijsmanagers in de praktijk hebben geconstateerd (onderzoek van Kennisnet). Toch is uit hetzelfde onderzoek gebleken dat sommige leraren wantrouwig zijn over ICT-gebruik in de les, omdat ze bang zijn dat ze hun onderwijsprincipes hierdoor moeten gaan veranderen. 

The big four
Voorbeelden van de inzet van ICT laten juist zien dat er geen fundamentele veranderingen nodig zijn in de manier van lesgeven om succesvol te zijn. De praktijk laat ook zien dat hoe meer erg gebruik wordt gemaakt van ICT, hoe belangrijker de rol van de leraar wordt om de leerlingen te sturen en te begeleiden. Het onderzoek van Kennisnet heeft vier voorwaarden opgesteld waar aan voldaan moet worden om door gebruik van ICT tot een hoger leerrendement te komen:
– De school moet een visie hebben over de inzet van ICT, waardoor leraren niet aan hun lot worden overgelaten.
– Leraren moeten voldoende deskundig zijn op het gebied van vakinhoud, didactiek en ICT.
– Het digitaal leermateriaal moet aansluiten bij de bestaande onderwijspraktijk.
– De ICT-voorzieningen moeten op orde zijn.

Enthousiast over ePack
Talent, de lesmethode Nederlands van Malmberg, biedt naast de reguliere methode ook een ePack aan. Deze ePack bevat online lesmateriaal voor elke leerling, zoals vervangende computerlessen, diagnostische toetsen en een woord- en grammaticatrainer. Omdat veel onderzoek naar het leerrendement van digitale lespakketten nog loopt, heeft lerares Ariane Linnert een eigen experiment in haar les opgezet om de effectiviteit van het Talent ePack te testen. Haar experiment laat, net als het onderzoek van Kennisnet, zien dat het gebruik van de ePack-methodes veel voordelen met zich meebrengt. In bovenstaand filmpje vertelt Ariane over haar ervaringen.

 

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.