Thema trends Google-generatie kan niet spellen

Google-generatie kan niet spellen
G

Taal is waarschijnlijk de eigenschap die de mens het wezenlijkst onderscheidt van andere diersoorten: ieder mens die onder enigszins normale omstandigheden opgroeit leert in de loop van zijn eerste levensjaren spelenderwijs een taal. Echter, na jaren van taalkundige voorspoed, lijkt het einde dan toch in zicht.

Hoogleraren op universiteiten klagen er al langer over: veel studenten kunnen geen fatsoenlijke zin meer schrijven. De resultaten van de taaltoets van de Vrije Universiteit bewijzen hun gelijk. De Google-generatie worden ze genoemd: studenten die alles kunnen opzoeken op internet, maar niet meer over voldoende basisvaardigheden beschikken. Ze hEb mOeItE FaTsOeNlIjKe zInnE tE SgRiJvE1!!! hIhI LoL DuZz *OnE LuV* (breezah-taal).

De Vrije Universiteit heeft dit najaar de eerstejaars aan een taaltoets ontworpen en hieruit blijkt dat één op de zeven eerstejaars de studie begint met onvoldoende kennis van de Nederlandse taal.

”Op onze universiteit komen te veel studenten binnen die te veel problemen hebben met taal,” zegt Rob Doeve, directeur van het Taalcentrum. ”Hierdoor worden universiteiten geconfronteerd met problemen die ze eigenlijk niet moeten hebben.” Hij verwacht dat de groep studenten die de Nederlandse taal slecht beheerst, studieproblemen zal krijgen op de universiteit.

Eerstejaars van buitenlandse afkomst, ruim twintig procent van het totaal, doen het bovengemiddeld slecht. Bijna 36 procent scoort een onvoldoende. Onder leerlingen met een Nederlandse achtergrond is dat acht procent.

Eerstejaars die een hoog cijfer hebben gehaald voor het vak Nederlands, scoren goed op de taaltoets. De resultaten zijn ook opvallend goed onder leerlingen die op school hebben gekozen voor het profiel Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid. Zij zijn niet alleen goed in de exacte vakken, maar ook in taal. ”Echte bollebozen,” aldus Doeve.

De Vrije Universiteit gaat langs bij de middelbare scholen die veel slecht scorende leerlingen afleveren. Daaronder zitten bovengemiddeld veel scholen uit de regio Amsterdam. Doeve: ”Het Studiehuis op de scholen is erin geslaagd leerlingen mondiger te maken, maar daarvoor is wel een prijs betaald, namelijk dat ze over minder basisvaardigheden beschikken.” (bron: parool)

Wilt u uw eigen kennis van de Nederlandse taal toetsen, klik dan hier.

1 REACTIE

  1. Professor Susan Greenfield gaat nog een stapje verder. In een artikel in The Times [ http://tinyurl.com/4pnmu8 ] zegt ze dat de gebrekkige taalontwikkeling ook gevolgen heeft voor het denken. Taal en denken hangen immers nauw samen. In het komende nummer van COS reageren Renée Filius en Frank Kresin in het interview dat ik me ze had op deze boodschap.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

5x leuke taalspelletjes

Actief en spelenderwijs met taal bezig zijn draagt bij aan de motivatie van leerlingen om te leren. Het loont dan ook om naast de...