Een goed begin: plan uw professionele ontwikkeling

0


Deze zomer publiceert Onderwijs van Morgen iedere week een artikel in de serie ‘Een goed begin’: een reeks artikelen boordevol links, updates en relevante informatie over zaken waar u als docent uw voordeel mee kunt doen. Het thema van deze vijfde editie is professionele ontwikkeling. Wat doet u dit schooljaar in het kader van uw professionalisering?

Deze MOOC’s zijn de moeite waard
Al eerder schreven we op Onderwijs van Morgen over MOOC’s die voor u als docent in het voortgezet onderwijs de moeite waard zijn. De cursussen die in dat artikel aan bod komen, zijn helaas al geweest. Het is daarom tijd voor een nieuwe selectie MOOC’s, die in de eerste helft van het nieuwe schooljaar beginnen. De website Mooc-list.com komt daarbij handig van pas. Je kunt er per vakgebied, onderwerp en startdatum zoeken naar MOOC’s van verschillende aanbieders. De site leidt ons onder meer naar Future Classroom Scenario’s, een MOOC van European Schoolnet over de concepten en ideeën m.b.t. het onderwijs van de toekomst. Als u geïnteresseerd bent, dan is het wellicht een beter idee dat u via deze link zelf een bezoek brengt aan de verzamelpagina met honderden MOOC’s.

Registerleraar.nl
Registerleraar.nl is een initiatief van de Onderwijscoöperatie – een initiatief van, voor en door de leraar – om de kwaliteit van de leraar te waarborgen. Met een registratie in dit beroepsregister geeft u aan dat u zich professioneel blijft ontwikkelen. Docent Nederlands Frans van der Vlugt stelt daarnaast dat het register een goede manier is om professionele bijscholing, wat er de laatste jaren op veel scholen nogal eens bij inschiet, opnieuw op de kaart te zetten. “Het lerarenregister kan daar verandering in brengen. Niet alleen omdat het jezelf als leraar bewuster maakt van wat je doet om je vak bij te houden, maar ook omdat het een stimulans voor scholen kan zijn om leraren de ruimte te geven zich te professionaliseren. Leraren hebben dan echt een middel om aan de school te laten zien waarom ze tijd en geld voor bijscholing nodig hebben. Ik zie registratie dan ook als een instrument tot kwaliteitsverbetering en geen doel op zich.” (bron: Minizine) Het register bestaat inmiddels al een aantal jaar. Heeft u zich al ingeschreven? Lees verder op OVM.

Werk uw PLN bij
Veel docenten hebben – veelal online en verschillend van omvang – een Personal Learning Network (PLN): een informeel netwerk waarin u van en met elkaar leert. Dat kan met behulp van Twitter, een zelf aangemaakte RSS-reader, door onderwijsblogs te volgen maar ook door zo nu en dan (online) contact met andere docenten te onderhouden. Bij Onderwijs van Morgen hebben we ook zo’n netwerk opgebouwd. En de zomervakantie is de perfecte tijd om alles eens goed bij te werken. Zijn alle websites die we in onze Feedly hebben staan nog relevant en actief? Zijn er interessante onderwijsprofessionals die we nog niet volgen op Twitter? En al die URL’s, zijn die niet op betere manier te categoriseren?

De professionele ontwikkeling van de schoolleider
Ook van schoolleiders wordt verwacht dat ze doorlopend bezig blijven met hun professionele ontwikkeling. OVM-redacteur Renée Conradi sprak voor een artikel voor onderwijsvakblad Van 12 tot 18 met Kimon Moerbeek, Adviseur Onderwijs bij Kennisland. ‘Eén van de initiatieven die Moerbeek onder de paraplu van Kennisland – een denktank voor de ontwikkeling van de Nederlandse kennissamenleving – heeft opgezet, is Onderwijs Pioniers: een landelijk programma om leraren te motiveren en te ondersteunen bij het nemen van de leiding over vernieuwing binnen hun school. Sinds 2014 worden ook schoolleiders en leidinggevenden nauw betrokken bij het programma.’ Lees hier verder over Onderwijs Pioniers en de andere projecten van Kennisland m.b.t. professionalisering en vernieuwing van binnenuit.

Wat doet u dit schooljaar in het kader van uw professionele ontwikkeling? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here