Home » E-reader in de praktijk

E-reader in de praktijk

Deze week werden ze uitgeleverd: de nieuwe e-readers van Sony. Een kleine met een scherm van 5 inch en een wat grotere met een scherm van 6 inch. Behalve boeken kunnen er o.a. pdf’s op en wordbestanden. Flinke plakken chocola, qua formaat. Veel goedkoper dan eerdere e-readers, 200 en 300 euro, maar nog altijd te duur om op grote schaal ingevoerd te worden. Voor een school is het veel geld, zeker voor een apparaat dat nog niet optimaal uitontwikkeld is en waarvan de mogelijkheden en dus de toepassingen beperkt zijn: geen kleur, geen beweging.

Daarbij is de behoefte aan computers op scholen nog lang niet bevredigd en wordt er ook al fiks geïnvesteerd in digitale schoolborden. Voor uitgevers is er nog een ander probleem: een digitaal boek wordt niet als een boek gezien en valt dus niet onder de vaste boekenprijs, veel uitgevers zijn daarom lang huiverig geweest hun boeken als e-book aan te bieden.

Wie koopt er nu een e-reader? Onderzoek in US heeft uitgewezen dat mannen de eerste aanschaffers van e-readers waren. Maar mannen downloaden dan maar één boek per maand en meestal non-fictie. Als vrouwen echter de e-reader eenmaal ontdekt hebben downloaden ze vaker en meer, en veel in hetzelfde segment waar nu ook de grote aantallen verkocht worden: de bouquetreeks-achtigen, de doktersromans oftewel het subgenre van de triviaalliteratuur. De verwachting is dan ook dat de genres van de boeken die je niet noodzakelijkerwijs helemaal hoeft te lezen of niet in je kast hoeft te hebben het eerste populair zullen worden op een e-reader. Overigens zijn er al meer boeken en teksten op iPhones gedownload dan op alle Kindles (e-reader van Amazon) samen. Waarbij we weer vaststellen wat we een paar maanden geleden ook al schreven: we willen één ding in de tas waar alles in zit: computer met wifi, telefoon, een goed leesscherm en een camera. Dat kan toch zo moeilijk niet zijn.

Voor je een e-reader aanschaft valt er veel óver te lezen. Er is een site E-readers waar je heel veel informatie vindt over e-readers en e-books. Heel handig dat je daar de schermformaten van de verschillende e-readers kunt vergelijken. Je kunt niet ieder e-book op iedere e-reader zetten. Er zijn nogal wat verschillende formats, let daar dus op. Op wikipedia is een pagina ingericht waar te vinden is hoe het zit met die formats en welke e-reader welk format ondersteunt. Ook Wiebe de Jager geeft op zijn blog een aardig overzicht en vertelt met welke programma’s je zelf ePub-bestanden kunt maken. Op de meeste nieuwe e-readers kun je boeken in het ePub-format uploaden, een open format dat ontwikkeld is door het International Digital Publishing Forum (IDPF). BOL.com biedt als eerste Nederlandse boeken aan op ePub-formaat. Voorlopig is het wel erg leuk om de e-reader uit te proberen, bijvoorbeeld in de trein. En: er valt genoeg te lezen zonder ervoor te hoeven betalen. EpubBooks.com is een mooie site met gratis titels voor wie van oudere Engelstalige literatuur houdt (de jongste auteurs zijn Wodehouse en Huxley). Zo’n beetje alles wat je ooit nog had willen lezen om jezelf Belezen te kunnen noemen staat er voor het grijpen. Zo zijn er meer, zoals Feedbooks.  Zoeken doe je met Google books. Daar vind je ook weer veel gratis klassieke literatuur en non-fictie (‘1 miljoen gratis boeken’), maar je kunt iedere titel inkloppen en vinden of en waar je de titel als e-book kunt kopen. Tips, ervaringen met e-readers en e-books horen we graag. Ideeën of eventueel ongenoegen over de inzet van de e-reader in het onderwijs willen we ook horen!

6 reacties op “E-reader in de praktijk”

  1. Dat is eigenlijk een goed idee, E-readers zijn nu nog vooral geschikt voor platte tekst door het gebrek aan kleur (plaatjes in zw-wit leveren toch beperkingen).
    Inmiddels heb ik de SONY PRS-300 (het kleintje) wat uitgebreider getest. Het contrast had van mij beter gemogen, zowel het wit als het zwart zijn iets te grijs. Ik vind het niet prettig vasthouden, een boek ligt in je hand, dit moet je actief vasthouden. Ik heb er wel een handig hoesje bij (duur!) dat er een boekvorm van maakt zodat het weer wel in je hand ligt. De bediening is heel simpel (de ‘Touch’-versie is wat dat betreft geavanceerder) en voor mij iets te analoog (knopjes die je moet indrukken). De totale kick zit ‘m in het rondlopen met 320 boeken! Of in mijn geval nu pas 71, maar 71 boeken in de damestas, het is geweldig. Bovendien kun je er pdf’s van lezen en dat levert een grote papierbesparing op! Ideaal, alle brochures en plannen van overheid en SLO e.a. hoeven nu niet meer geprint te worden. Ik zou daarvoor dan eigenlijk weer graag de aantekeningenfunctie van de Touch-versie hebben, maar het prijsverschil was me te groot. Ik heb één e-book gekocht (Verlovingstijd van Maarten ‘t Hart), de rest is gratis literatuur van lang dode schrijvers, maar niet minder leuk en leesplezierig.

  2. Corinne, jullie laten via OVM een enorme hoeveelheid aan oa nieuwe leermiddelen zien, innovatieve projekten etc. Zelf zou ik ze graag eens in mijn handen willen hebben.;met mensen ter plekke feedbacken. Tip: Denk eens na bij OVM om een OVM beurs te organiseren met al die spulletjes, mensen die wat te melden hadden bij jullie, etc. Zou wel eens een heel belangrijke beurs kunnen worden. Malmberg kan dat dan verder aansturen , ook de fin. middelen geven.

  3. Harrold Kemperman

    Ereaders worden en zijn echt booming. Ik denk dat dit product echt gaat groeien. Wel vind ik het een hekel punt dat wanneer een boek digitaal verkocht wordt er 19% btw belast wordt ipv de gebruikelijk 6% voor een hard copy. Verder las ik op http://www.ereaderclub.nl dat de Harvard University in Boston bepaalde faculteiten volledig op ereaders draait.

  4. Rutger denHollander

    Ereaders worden en zijn echt booming. Ik denk dat dit product echt gaat groeien. Wel vind ik het een hekel punt dat wanneer een boek digitaal verkocht wordt er 19% btw belast wordt ipv de gebruikelijk 6% voor een hard copy. Verder las ik op http://www.ereaderclub.nl dat de Harvard University in Boston bepaalde faculteiten volledige op ereaders draait.

  5. Adriaan Achterberg

    Het plaatje bovenaan dit bericht geeft een mooi toekomstbeeld. Een dubbele ereader. Het linkerdeel in kleur voor de leerboeken en het rechterdeel in grijstinten, maar wel een touchscreen, voor de werkboeken. Geen boekentassen meer van 10 kg. Geen leerlingen meer die niet goed kunnen werken omdat ze hun boeken zijn vergeten. (Ze moeten dan wel de reader bij zich hebben). Er moet een reducite mogelijk zijn op de boekenprijs, want er hoeft geen papier meer gedrukt te worden dat daarna weer op een geordende manier verspreid moet worden over Nederland.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste onderwijsnieuws

Actief buitenspelen doe je zo!

Bewegen is goed voor de gezondheid én de ontwikkeling van kinderen. Kinderen zouden minimaal één uur per dag intensief moeten bewegen. Er rust dan ook een belangrijke taak op de schouders van het po en de buitenschoolse opvang: de zorg voor goede buitenspeelmogelijkheden. Gebruik deze tips om buitenspelen te stimuleren. In het kader van de …

Actief buitenspelen doe je zo! Read More »

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.