De docent, de computer en zijn lesideeën

1

Zojuist is het nieuwe onderzoek “Vier in Balans Monitor 2010” verschenen. Een jaarlijks onderzoek dat ingaat op het gebruik van ICT in het onderwijs. Ik was geïnteresseerd in de belangrijkste conclusies als het gaat om de relatie tussen de docent, de computer en lesideeen.

Driekwart van de docenten gebruikt computers tijdens de lessen. De docenten verwachten wel binnen nu en 3 jaar dat het gebruik zal stijgen van 8 tot ongeveer 11 uur. De computer wordt dus steeds belangrijker. Ruim de helft van de docenten typeert het eigen gebruik van computers bij het lesgeven inmiddels als gevorderd of vergevorderd.

Een andere opvallende constatering was dat vrijwel alle docenten thuis schoolwerkzaamheden uitvoeren op de computer. Het gaat vooral om administratieve schooltaken en het opzoeken, bewerken of ontwikkelen van leermateriaal. Zelf geven docenten aan dat dit ongeveer 5 uur per week is. Daarnaast onderhouden docenten dikwijls vanuit huis digitale contacten met collega’s, leerlingen of andere beroepsgerelateerde personen. Het gaat dus nog niet zover dat zij met ouders communiceren (zie mijn vorig artikel), maar ook hier zien we dat de digitale snelweg steeds belangrijker wordt.

En dan het digitaal materiaal. In alle sectoren groeit het aantal docenten dat zelf digitaal leermateriaal ontwikkelt. In het afgelopen jaar is dit aantal toegenomen van gemiddeld 24% naar 32%. Docenten in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs ontwikkelen vaker zelf digitaal leermateriaal dan in het basisonderwijs.

Docenten benutten daarvoor meerdere bronnen. Zij zoeken zelf op internet, bewerken bestaand materiaal of ontvangen leermateriaal via collega’s. Tweederde van de docenten maakt gebruik van de ict-component van de methode die zij gebruiken. Een vergelijking met vorig jaar laat zien dat meer docenten op meer manieren leermateriaal verkrijgen.

Ongeveer 15% van het leermateriaal in het basis- en voortgezet onderwijs is digitaal. In het middelbaar beroepsonderwijs is meer digitaal leermateriaal voorhanden: 40%. In alle drie de onderwijssectoren leeft de verwachting dat het aandeel van digitaal leermateriaal in de komende drie jaar met 15-20% zal toenemen. Er is veel vraag naar, maar de afgelopen tien jaar hebben geleerd dat het niet meevalt digitaal leermateriaal te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften van docenten.

Ik ben nog steeds van mening dat goede lesmethodes door vakbekwame auteurs moeten worden geschreven. Lesmethodes zitten ingewikkeld in elkaar en kunnen niet zomaar via copy/paste van het internet worden afgehaald. Waar ik wel in geloof is dat docenten heel goed in staat zijn om specifieke lesideeën te ontwikkelen. Bij het zien van een YouTube-filmpje kun je makkelijk een uitleg geven, met daaraan gekoppeld een of meerdere opdrachtjes. En er zijn genoeg leuke filmpjes te vinden op het internet.
Haalt u ook weleens lesideeën van het internet? Maakt u zelf ideeen en waar kunnen andere docenten deze vinden? Laat het weten via deze blog en maak anderen blij 😉

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here