Home » Materiaal 12+ » Schrijfvaardigheid van scholieren

Schrijfvaardigheid van scholieren

Het is slecht gesteld met de schrijfvaardigheid van scholieren. Ruim een op de zes leerlingen kan in de tweede klas van het voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke Nederlandse tekst schrijven. Dit blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Vragen vooraf

  1. Hoe is het gesteld met jouw schrijfvaardigheid?
  2. Wat vind jij van het schrijfonderwijs bij Nederlands?

Lees het artikel

Schrijfvaardigheid scholieren staat er slecht voor: 17 procent haalt basisniveau niet

Een op de zes middelbare scholieren kan in het tweede jaar voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke tekst schrijven. Op het vmbo-basis en -kader is de achterstand veel groter: daar haalt 40 procent dat niveau niet.

Door Irene de Zwaan

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Onderwijsinspectie, die voor het eerst landelijk heeft gemeten hoe goed tweedeklassers kunnen schrijven. Ruim drieduizend leerlingen voerden een schrijfopdracht uit, die deskundigen beoordeelden op helderheid, opbouw en taalgebruik.

Gemiddeld beheerst 17 procent van de leerlingen niet de basisvaardigheden die zij aan het einde van de basisschool moeten hebben, het niveau 1F. De verschillen tussen de onderwijsniveaus zijn groot: op het vmbo-basis en -kader haalt 40 procent dat niveau niet, terwijl havo- en vwo-leerlingen aanzienlijk beter scoren.

Omdat dit de eerste landelijke peiling naar schrijfvaardigheid is, zijn er nog geen trends vast te stellen. Wel past het beeld volgens de inspectie in een bredere ontwikkeling.
Bij andere basisvaardigheden, zoals lezen, is al jaren een neergang zichtbaar. Rekenen vormt hierop een positieve uitzondering.

Risico op laaggeletterdheid

Dat nu ook schrijfvaardigheid bij een grote groep achterblijft, vindt de inspectie zorgwekkend. ‘Tienduizenden leerlingen lopen serieus risico om laaggeletterd van school te gaan’, zegt Matthijs van den Berg, directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie.

Schrijven is volgens hem ‘veel meer dan spellen en grammaticaregels toepassen’. ‘
Het is een manier om je gedachten onder woorden te brengen, een boodschap over te brengen, je mening te onderbouwen. Dat heb je overal nodig, de hele dag door.

Slecht kunnen schrijven heeft volgens Van den Berg directe gevolgen: leerlingen hebben meer moeite in het vervolgonderwijs, en lopen tegen problemen aan bij alledaagse taken waarvoor helder formuleren nodig is, zoals het opstellen van een sollicitatiebrief.

Leraren onvoldoende voorbereid

Het onderzoek laat ook zien dat de basis voor goed schrijfonderwijs onder druk staat. Slechts de helft van de 139 ondervraagde docenten Nederlands voelt zich voldoende voorbereid om goed schrijfonderwijs te geven. Er is behoefte aan bijscholing, vooral op het gebied van didactiek en beoordeling, maar tijdgebrek is een groot obstakel.

Waarom leraren zich onvoldoende toegerust voelen, heeft de inspectie niet onderzocht. ‘Dat is een vraag voor vervolgonderzoek, waarbij ook de lerarenopleidingen moeten worden betrokken’, zegt Van den Berg.

Daarnaast gaat in de lessen Nederlands relatief weinig tijd naar schrijven: gemiddeld een kwart van de lestijd, terwijl lezen veel meer aandacht krijgt. In andere vakken krijgt schrijven nauwelijks een structurele plek. Op slechts een op de vier scholen maken docenten onderling afspraken over het verbeteren van de schrijfvaardigheid van hun leerlingen.

Op de meeste scholen is er geen vaste afstemming tussen docenten Nederlands en collega’s van vakken als geschiedenis, biologie of maatschappijleer. Van den Berg:
‘Terwijl we weten dat lezen, schrijven en spreken elkaar versterken, en een schoolbrede aanpak in alle vakken effectiever is.’

Opkomst van AI

Leerlingen schrijven buiten school vooral korte berichten op sociale media, blijkt uit het onderzoek. Langere teksten, waarbij structuur en argumentatie nodig zijn, maken zij in hun vrije tijd nauwelijks.

De opkomst van generatieve AI verandert volgens Van den Berg niets aan het belang van schrijfvaardigheid. Integendeel: ‘Je moet goed kunnen schrijven om een goede vraag aan een taalmodel te stellen. Wat je erin stopt, bepaalt wat eruit komt.’
Ook is schrijfvaardigheid nodig om te beoordelen of de structuur van een AI-tekst klopt en de redenering logisch is.

Nieuwe doelen

De expertgroep (die bestaat uit onder anderen docenten Nederlands) die door de inspectie is gevraagd de resultaten te duiden, is hoopvol over de geactualiseerde kerndoelen, die scholen verplichten taalvaardigheid (lezen, schrijven, spreken) vanaf augustus 2026 nadrukkelijker in samenhang aan te bieden. Scholen moeten taal bovendien in alle vakken verankeren. Het wetsvoorstel met de nieuwe kerndoelen wordt binnenkort in de Tweede Kamer behandeld.

Daarnaast zouden scholen volgens de experts moeten kijken hoe ze de motivatie van leerlingen kunnen vergroten. ‘Een schrijfopdracht over de belevingswereld van de leerling wakkert zeker het plezier en de betrokkenheid aan’, zegt Roy Spijker, docent Nederlands
en lid van de expertgroep.

Bron: de Volkskrant (Schrijfvaardigheid scholieren staat er slecht voor: 17 procent haalt basisniveau niet | de Volkskrant)

Vragen bij het artikel

  1. Wat is het belangrijkste tekstdoel van het artikel?
    A. De lezer waarschuwen voor de dreigende laaggeletterdheid van jongeren.
    B. De lezer overtuigen van het belang van beter schrijfonderwijs.
    C. De lezer informeren over de achterblijvende schrijfvaardigheid van scholieren.
    D. De lezer laten nadenken over effectief schrijfonderwijs.
  2. Wat zijn volgens de Onderwijsinspectie de risico’s en de gevolgen van slecht kunnen schrijven?
  3. In het artikel worden (indirect) vier oorzaken genoemd voor de staat van de schrijfvaardigheid van scholieren. Welke vier oorzaken zijn dat?
  4. In het artikel wordt Matthijs van den Berg van de Onderwijsinspectie geciteerd. Welke functie hebben deze citaten?
  5. In het slot van het artikel wordt een aantal oplossingen genoemd. Welke oplossing spreekt jou het meeste aan en waarom?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Houd een TED Talk van twee minuten waarmee je je publiek overtuigt van het belang van een goede schrijfvaardigheid. 

Kies voor een van de volgende invalshoeken voor je TED Talk en onderzoek dit onderwerp:

  • schrijven is denken; 
  • waarom jongeren hun schrijfkracht verliezen (en hoe we dat oplossen);
  • hoe schrijven je slimmer maakt.

Begin jouw TED Talk met een feit uit het artikel en sluit af met een inspirerende, hoopvolle boodschap.

Optie 2

In het artikel wordt gezegd dat de opkomst van generatieve AI niets verandert aan het belang van schrijfonderwijs.

Schrijf een beschouwing van minimaal 600 woorden waarin je onderzoekt wat de invloed is van AI op de schrijfvaardigheid van leerlingen. Verdiep je vooraf in verschillende invalshoeken. Betrek vier verschillende perspectieven in jouw beschouwing. Zorg voor een neutrale, onderzoekende toon.

Andere Actuele opdracht Nederlands

Universiteit Twente stopt met cum laude

Vanaf volgend jaar kunnen beginnende wetenschappers niet meer cum laude promoveren aan Universiteit Twente. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mannen deze excellente beoordeling vaker ontvangen dan vrouwen.

Bekijk

Politiek op Bonaire

Tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen werd op het eiland Bonaire opgeroepen tot een boycot van de verkiezingen. De opkomst daalde daar naar 21,5 procent.

Bekijk

Jongeren en politiek

Op woensdag 29 oktober gaat Nederland weer naar de stembus. In aanloop naar de verkiezingen heeft het actualiteitenprogramma EenVandaag gepeild in hoeverre jongeren zich gehoord voelen door de politiek.

Bekijk

Post van Defensie

Afgelopen week hebben alle 17-jarigen in Nederland post ontvangen van Defensie. In de brief stond een QR-code waarmee de jongeren online een enquête over het leger konden invullen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.