voor mbo, niveau 2, 3 en 4
Op vrijdag 28 november is het weer Black Friday. Dit is een uit Amerika overgewaaide traditie. Veel (web)winkels bieden daar op de vrijdag na Thanksgiving hun producten aan met hoge kortingen. Ook in Nederland doen steeds meer retailers hieraan mee.
Maar niet alle Black Friday-deals die je in de winkels en online ziet, zijn daadwerkelijk goedkoper. Sommige aanbiedingen zijn misleidend. Soms verhogen winkels in de weken voorafgaand aan Black Friday tijdelijk hun prijzen, om zo de korting op Black Friday groter te laten lijken. . Ook komt het voor dat een bedrijf zegt dat het de prijs van een product flink verlaagt – ‘Nu van € 199 voor maar € 149!’– terwijl het product in werkelijkheid maar € 159 kost (of zelfs nog minder). Soms is het zelfs zo dat een bedrijf doet alsof het korting geeft, maar de verkoopprijs juist verhoogt. Het is daarom slim dat je altijd prijzen in verschillende winkels vergelijkt om te controleren of zo’n aanbieding wel klopt.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat de komende tijd strenger controleren op (web)winkels die nepkortingen weergeven. Een winkel mag bijvoorbeeld alleen korting geven op de laagste prijs waarvoor het product is aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan die korting. Bedrijven die een onjuiste ‘van-prijs’ bij hun producten vermelden of een zelfbedachte adviesprijs noemen, kunnen een boete krijgen. De ACM gaf vorig jaar aan vijf webwinkels een boete wegens het hanteren van nepkortingen, van in totaal € 621.000.
Twee voorbeelden van nepkortingen
De ACM geeft op haar website twee voorbeelden van misleidende kortingsacties:
Bedrijf A presenteerde een nepkorting door de ‘van-prijs’ van een product kunstmatig te verhogen. Het product werd eerst aangeboden ‘van’ €149 ‘voor’ € 99. Een dag later werd product aangeboden ‘van’ € 199 ‘voor’ € 99 euro. Het leek dus alsof er € 100 korting werd gegeven, maar in werkelijkheid was het product nooit voor € 199 verkocht.
Bedrijf B presenteerde een product ‘van’ € 699 ‘voor’ € 629, terwijl het product in de dertig dagen daarvoor tijdens een eerdere actie € 539 kostte. In werkelijkheid was er dus geen sprake van korting, maar was het product duurder geworden.
Opdrachten
1 Overleg met een medestudent. Ben je zelf weleens een nepkorting tegengekomen? Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je niet wordt misleid bij de aankoop van een product met korting?
2 De ACM gaf vorig jaar aan vijf webwinkels een boete wegens het hanteren van nepkortingen, van in totaal € 621.000. Stel, dit totale boetebedrag is gelijk verdeeld over deze vijf webwinkels. Hoeveel euro is dan de boete voor elke webwinkel?
3 Kijk naar het voorbeeld van bedrijf A. Het bedrijf deed alsof het product afgeprijsd was van € 199 naar € 99. Hoeveel procent korting zou dat zijn? En hoeveel procent korting gaf het bedrijf in werkelijkheid? Laat zien met een berekening.
Niveau 3 en 4
4 Kijk naar het voorbeeld van bedrijf B. Het bedrijf gaf geen korting, maar verhoogde juist de oorspronkelijke prijs. Met hoeveel procent is de verkoopprijs van € 539 verhoogd?
5 Je wilt op Black Friday een nieuwe spijkerbroek kopen en vergelijkt twee aanbiedingen. Bij de Fashion House kost je favoriete spijkerbroek € 79. Je krijgt € 20 korting plus 15% extra kassakorting. Bij Jeans Store kost dezelfde spijkerbroek € 75. Je krijgt € 20 korting en 10% kassakorting. Welke aanbieding is het voordeligst? En hoeveel procent korting krijg je bij beide winkels?
Van de makers van Rekenblokken
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

