Home » 2011: het jaar van de infobatical en het clicktivism

2011: het jaar van de infobatical en het clicktivism

Stel je voor: je loopt op straat en kijkt een 3D-film op je mobiel, je loopt langs een muur waar een USB-stick in is gemetseld en sluit je laptop aan, zodat je het nieuwste album van je favoriete band, via Google Music uit de cloud verkregen, met anderen kunt delen. Het lijkt misschien sciencefiction, maar niets is minder waar. Het beschreven scenario bevat 3 van de 10 belangrijkste verwachtingen voor de jongerentrends van 2011.  

1. Infobatical
Was 2009 het jaar van de Mexicaanse griep, in 2010 heeft zich een nieuwe ziekte de kop opgestoken: infobesitas. Het constant opvragen van nieuwe informatie om maar niets te hoeven missen, was vooral onder jongeren een trend. De opkomst van smartphones en sociale media hebben een grote rol gespeeld bij het verspreiden van deze ‘ziekte’. Maar in 2011 komt hier verandering in. Mensen zijn uitgeput geraakt van de constante toestroom van informatie, en gaan massaal op infobatical. Even een moment van rust, bijvoorbeeld door de wifi uit te zetten, kan zorgen voor een groter bewustzijn van het hier en nu.

2. De prestatiegeneratie
2011 wordt het jaar van de carrièrekids. In 2010 hebben we al mogen aanschouwen hoe zeilmeisje Laura op haar 14e alleen de wereld rondvaart, en was het groot nieuws dat een 13-jarige jongeren uit Amerika de Mount Everest heeft beklommen. Naast deze avontuurlijke activiteiten zijn er ook steeds meer jongeren die carrière maken als politicus, blogger of internetondernemer. Dat belooft nog wat voor het jaar dat nu voor ons ligt.

3. Clicktivism
Demonstreren is uit! In plaats van activisme door met spandoeken de straat op te gaan, laten jongeren liever hun onvreugde zien op het internet (clicktivisme). En dan gaat het niet alleen over protesteren tegen politieke plannen, zoals de verhoging van het collegegeld, maar jongeren vinden het ook belangrijk hun onvrede kenbaar te maken over andere onderwerpen. Er zijn niet voor niets ruim 20.000 ‘anti’-Hyves, zoals de anti-UGG hyve, de anti-kattenhaters hyve en de anti-avondklok hyve.

4. Uit de muur trekken
De graffitikunst krijgt er een concurrent bij: USB-sticks in de muur. Door jouw laptop op de stick aan te sluiten, kan je jouw informatie aan anderen laten zien, en kan je informatie van anderen op jouw laptop zetten. Het peer-to-peer netwerk in de buitenlucht is een project van de Duitse media-artiest Aram Bartholl, en al uitgevoerd in New-York en grote Europese steden. In 2010 is de eerste in Nederland opgedoken, en wel in Oosterhout. Zouden er in 2011 meer in ons land gesignaleerd worden?

5. Cloudsounds
Het online muziekmonopoly van iTunes ligt onder vuur. Nadat Spotify in 2010 een revolutie ontketende met hun streaming muziekdienst, zet Google in 2011 de aanval in. Google Music maakt gebruik van het steeds populairdere Android besturingssysteem en van cloudcomputing. Google Music harkt voor de gebruiker de muziek bij elkaar van allerlei sites en servers (de cloud). De gebruikers kunnen hun muziekcollectie vervolgens in deze cloud opslaan en streamen naar allerlei apparaten, waaronder de Android-mobieltjes. Dit gebeurt allemaal via je browser, zodat er geen programma geïnstalleerd hoeft te worden.

6. Verouderde nieuwe media
Met de komst van What’s App en Ping is het ouderwetse sms’en op zijn retour. Bellen maakt plaats voor Skypen op je smartphone en mailen kan via je sociale netwerk. Alle communicatie verloopt in 2011 via (mobiel) internet. Handig én gratis.

7. Whitewallen
Jongeren krijgen steeds meer de behoefte aan geheimhouding en privacy. Dit komt doordat ze steeds meer te maken krijgen met situaties waarin hun imago wordt geschonden. Stel, je laat je Facebook aanstaan, terwijl je zelf even naar het toilet bent. Dan is het niet leuk wanneer iemand op jouw digitale prikbord aan je hele netwerk kenbaar maakt dat je al 10 minuten op de wc zit. Daarom gaan jongeren in 2011 whitewallen; tijdelijk je Facebookprofiel op wit zetten, zodat niemand meer berichten kan achterlaten op je prikbord.

8. Alles in 3D
In 2011 wordt alles 3D. De hype werd het afgelopen jaar steeds populairder door grote films als Avatar en Toy Story 3, maar in 2011 zullen ook de 3D-tv en 3D-films hun weg vinden naar de huis- en tienerkamer. Daarnaast hebben al verschillende fabrikanten, waaronder HTC, laten weten met 3D-mobieltjes te komen.

9. Durftevragen
Internet wordt steeds meer de externe harde schijf van het menselijk geheugen. Waarom kennis opslaan in je eigen brein als het elk moment van de dag toegankelijk is via je smartphone? De Twitter-hashtag #durftevragen is een sprekend voorbeeld van deze verandering. Wil je ergens meer over weten? Leg je vraag gewoon voor aan de ruim 300.000 Nederlandse Twitter-gebruikers. Jongeren worden er steeds beter in zelfstandig gebruik te maken van deze collectieve kennis.

10. Trash tv
Het begon met Jersey Shore van MTV, en kreeg meer draagvlak in Nederland met Oh Oh Cherso. Trash tv, waarin het leven van aso’s breed wordt uitgemeten, is immens populair onder jongeren. Met de film New Kids: Turbo! en het vervolg van Oh Oh Cherso in de sneeuw, zet de trend zich door in 2011. Kortom: aso zijn is hip!

 

Welke trends heeft u dit jaar al gesignaleerd bij uw leerlingen?

 

© YoungWorks

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.