5 manieren om de klas stil te krijgen

2

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de nodige inspanning om ongestoord aan de les te kunnen beginnen. Wilt u het eens op een andere manier aanpakken? De redactie van OVM selecteerde 5 manieren om de klas stil te krijgen.

De tips in dit artikel zijn afkomstig van de website Duizendjaarvoordeklas.nl. Bezoek de pagina met praktijktips voor een volledig overzicht.

1. Markeer het begin van de les
Schep duidelijkheid voor leerlingen door het begin van de les duidelijk te markeren. Niet een enkele keer, maar altijd. Dit kunt u doen door aan het begin van de les telkens dezelfde positie in het klaslokaal te kiezen, dezelfde houding aan te nemen en het begin de les altijd met een soortgelijke introductie te beginnen. Zo laat u zien dat u alles onder controle heeft en leerlingen weten zo precies wanneer de les begint.

2. Zorg voor een duidelijk stramien
Zorg er ook voor dat leerlingen weten wat ze moeten doen als ze leslokaal binnenkomen. Is het de bedoeling dat ze hun spullen er meteen bij pakken? Of heeft u liever dat ze eerst naar uw introductie luisteren en vervolgens pakken wat ze nodig hebben? Denk na over welk stramien het beste voor u werkt en bespreek dit met leerlingen. Als zij er andere ideeën bij hebben, kunnen jullie samen tot een gewenst stramien komen.

3. Maan leerlingen non-verbaal tot stilte
De klas verbaal tot stilte manen kan hinderlijk zijn. Helemaal als u al bent begonnen aan de introductie van de les. Ieders concentratie raakt voor een korte tijd verstoord, wat ervoor kan zorgen dat leerlingen niet helemaal meekrijgen wat nu precies de bedoeling is tijdens de les. Probeer leerlingen daarom op een non-verbale manier tot stilte te manen. U kunt kletsende leerlingen doordringend aankijken, de vinger op de lippen leggen als u stilte wilt, een cirkelend gebaar maken als een leerling zich moet omdraaien… Denk na over wat voor u werkt en hanteer structureel dezelfde gebaren.

4. Sla een brug naar de vorige situatie
Leerlingen die uw klaslokaal binnenstormen, komen uit een andere situatie. Ze komen van huis, uit een andere les of hebben net een tussenuur of pauze gehad. Als u hierbij stilstaat kunt u een brug slaan tussen de vorige situatie en het begin van uw les; naar wat de klas op dat moment bezighoudt. Zo legt u een gemeenschappelijke basis voor de les. In de video op deze pagina vertelt Nancy Groenteman, onderbouwcoördinator in het basisonderwijs en dramaleraar, meer over het toepassen van deze techniek.

5. Praat zachter om de aandacht te krijgen
Mensen zijn van nature geneigd om bij onrust hun stem te verheffen. ‘En nu allemaal kleppen dicht!’, of iets in die trant, heeft u als docent vast weleens door het klaslokaal geroepen. Probeer het eens helemaal anders en ga zachter praten als u wilt dat leerlingen de aandacht op u vestigen. Ga met een duidelijke, open lichaamshouding voor de klas staan en begin op een goed moment – als de meeste leerlingen stil zijn en uw kant op kijken – te vertellen wat u wilt gaan doen.

Wat is uw gouden tip om de klas stil te krijgen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Ja, voor mij zijn jullie 5 tips heel herkenbaar. Wanneer ik de kinderen (liefst) bij de deur heb welkom geheten en zij naar hun plaats gaan, begin ik van achter mijn computer de presentie-registratie. Wanneer ik hiermee klaar ben, sta ik van mijn plek op en ga duidelijk zichtbaar naar een plek vooraan in de klas. Ik kijk geïnteresseerd naar de kinderen (van links naar rechts en van voren naar achter), en ga ‘duimpjes uitdelen aan de kinderen die stil worden/zijn en op gaan letten. ! Dan heet ik hen nóg eens samen een goede morgen met een zachte stem.

    De laatste tijd zeg ik de klas wel eens dat ik héél erg egoïstisch ben. Je ziet dan de vraagtekens op hun gezicht verschijnen. Dan zeg ik, dat ik nl. álle aandacht wil, van álle leerlingen, zonder uitzondering !!!

    Voor mij is dit alles een ‘spel’ dat ik graag speel. De kinderen voelen zich gehoord en bij de klas en les betrokken. Voor ons allen een fijne en veilige situatie.

    Ik persoonlijk zoek het altijd in de positieve benadering. Benoem de zaken die goed gaan, noem namen van leerlingen die het in mijn beleving goed doen. Werkt altijd !

  2. Leuk om te kezen
    Je. Egint de ochtend door de leerlingen persoonlijk te begroeten, geeft ze daarna de kans elkaar te begroeten en dan ga je ze positief belonen omdat ze net als jij klaar bent om te beginnen 🙂
    Je communiceert persoonlijk en op meerdere manier, de zintuigen van de kinderen worden geprikkeld, mooi!
    Voor veel leerkrachten helaas niet vanzelfsprekend.

    Wat ik ook doe/ deed is zingend een overgang maken. Werkt bij groot en klein, een namenlied of een kringlied, of een inval lied.
    Op het bord beginnen met een geschreven opdracht, daaraan gekoppeld die non-verbale complimenten ook fijn voor kinderen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER