Home » Zittenblijven of niet?

Zittenblijven of niet?

Vorige week laaide de discussie op over hoe zinvol het is om te blijven zitten in het voortgezet onderwijs. Jaarlijks blijft ongeveer vijf procent van de leerlingen zitten: dat zijn ongeveer 50 000 leerlingen. CNV Onderwijs denkt dat zitten blijven voorkomen kan worden door leerlingen in de zomervakantie en vlak daarna extra les te geven. Volgens CNV kost zittenblijven namelijk geld én het is demotiverend voor een leerling.

Voor- en tegenstanders
Het is niet verbazingwekkend dat er zowel voorstanders als tegenstanders zijn. Sommige docenten vinden het de omgekeerde wereld en vinden dat er een verkeerd signaal wordt afgegeven; leerlingen zouden door het jaar heen kunnen luieren en in de zomer dit dan weer even bijspijkeren. Andere docenten vinden het juist een goed voorstel en vinden het zonde van de tijd dat zittenblijvers al die vakken waarop ze wel een voldoende scoren ook over moeten doen. Verslaggever én zittenblijver Martijn van der Zande ging naar zijn oude school om te kijken hoe dit plan valt.  (bron: NOS)

Niet voor elke leerling
Het niet hoeven doubleren is zeker niet voor elke leerling weggelegd. Een leerling die er met de pet naar gooit, moet niet de kans krijgen om in zes weken zomervakantie alles weer recht te trekken. Het gaat om leerlingen die in principe op het juiste niveau zitten, die voldoende gemotiveerd zijn, maar die net één onvoldoende (geen zware onvoldoendes!) teveel op hun eindrapport hebben staan.

Als een leerling dan bereid is om in de zomer hard te werken om één van zijn onvoldoendes op te halen, is daar dan iets op tegen? Het lijkt Clo Martens, docente Nederlands op het ds. Pierson College in Den Bosch, fantastisch als scholen extra ondersteuning zouden krijgen om leerlingen met achterstanden op te vangen, maar ze constateert tevens dat de tendens nu andersom is en dat scholen juist steeds minder geld krijgen.

Wat vindt u?
Zou het zinvol zijn om pilots op te starten om te kijken hoe zittenblijven verminderd kan worden? En zou het voor een bepaalde groep leerlingen inderdaad een optie zijn om bijvoorbeeld een ‘zomerbijspijkercursus’ te gaan volgen om één van de onvoldoendes op te halen? Zou Malmberg daar een rol in kunnen spelen door bijvoorbeeld cursusmateriaal op maat te maken? Ik ben erg benieuwd naar uw mening!

Laatste onderwijsnieuws

De voeten van een persoon op een kruispunt

Column: Leren twijfelen is leren denken

Directeur Danny Weeda over de kracht van twijfelen: 'Zo liet ik zien dat twijfelen niet zwak is, maar kritisch leert kijken op je eigen denken.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.