Thema Digitaal onderwijs Wiskunde in de supermarkt

Wiskunde in de supermarkt
W

Dan Meyer is een Amerikaanse wiskundeleraar, die op zijn blog interessante ideeën beschrijft voor lessen die sterk aansluiten bij de belevingswereld van zijn leerlingen. Vaak maakt hij voor die lesideeën op een hele praktische manier gebruik van nieuwe technieken. Eén van de meest eenvoudige -en daarmee ook aansprekende- voorbeelden, is hoe hij met behulp van een digitale camera en powerpoint leerzame alledaagse situaties mee de klas in neemt.

Dan maakt bijvoorbeeld foto’s van aanbiedingen en prijskaartjes in de supermarkt. Met behulp van powerpoint plaatst hij vervolgens op strategische plaatsen zwarte balkjes en geeft opdrachten als: reken uit welk merk het meest voordelig is, of hoe veel voordeliger een voordeelverpakking is.

Als docent kom je op allerlei momenten leerzame situaties tegen. Met een digitale camera op zak en een beetje creativiteit kun je op deze manier eenvoudig een aansprekende opdracht maken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor wiskunde, maar ook voor de andere vakken.

Om het nog interessanter te maken zou je het zelfs om kunnen draaien. Stuur de scholieren er  op uit om bepaalde situaties op te zoeken en te fotograferen. Zo nemen zij zelf hun belevingswereld mee de klas in.

We zijn erg benieuwd of er docenten zijn die dergelijke praktijkvoorbeelden gebruiken in hun lessen. Laat het ons weten!

Andere interessante ideeën van Dan zijn:

 

9 REACTIES

  1. Interessant artikel, hoe eenvoud nieuwe manieren van lesgeven kan bewerkstelligen, jammer dat veel lessen toch nog altijd standaard en via het ‘boekje’ verlopen. Met een beetje creativiteit kan een les inhoudelijk veel interessanter en directer worden. Tegelijkertijd kun je je afvragen of de verantwoordelijkheid voor een dergelijke methode niet gewoon ligt bij de onderwijzer(es) zelf, goede onderwijzers zullen hun leerlingen inspireren met meer persoonlijke methoden en inzichten

  2. Misschien zouden boeken vervangen moeten worden door Spitsen, Metros, You tube links en andere actuele contexten. Voor mij als muziek en kunst docent is deactualiteit van mijn leerlingen een onuitputtelijke bron van betekenisvolle contexten.

  3. Wat leerlingen in een uur zich eigen kunnen maken, hoef je geen halve dag voor uit te trekken. Hou het helder en simpel.
    De creativiteit van de leerkracht en de manier waarop hij aanwezig is, speelt een heel belangrijke rol.

  4. grappig dat praktijk (met foto’s)gebeuren..doe ik ook al een tijdje..nu laat ik de leerlingen (vmbo-T) ZELF een powerpoint maken over de theorie..zij komen met hele leuke dingen..een ieder leert er weer van..en herhalen is dan niet zo vervelend.. of maak eens een rapje van de dingen die zij moeten leren..

    Voor een ieder veel werkplezier..

    Frieda Jansen.

  5. Goed idee! Bij ICT in de klas denk je toch al snel aan moeilijk te begrijpen technologie, maar het kan dus ook heel makkelijk zijn….. Ik ga hier zeker wat mee doen in mijn lessen.

    Groet Wim

  6. @ Frieda Jansen: dank voor je leuke reactie. Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jouw aanpak met foto’s en powerpoint. Zou je dit willen insturen voor het idee van de week?

  7. Laten we eens naar wat nieuwe inzichten in het reken- wiskunde ionderwijs kijken, zoals geformuleerd door Jan van de Craats in zijn zwartboek: “Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.” (Met Google vind je het direct).
    Tijd om de bakens te verzetten en goed reken / wiskunde onderwijs te gaan geven in plaats van het realistisch rekenen. Het is afdoende duidelijk dat dat niet heeft gebracht wat er van verwacht mocht worden.

  8. Het wordt tijd dat we eens naar de leerlingen gaan kijken en een op een manier gaan lesgeven die bij hun aansluiten. We hebben het wel steeds over onderwijsvernieuwing maar blijven op de ouderwetse manier les geven. Zeker voor VMBO leerlingen is het goed om op een VMBO manier les te gaan geven ipv de ouderwetse methode. Echte onderwijsvernieuwing betekent ook echt gaan veranderen en niet blijven hangen in het traditionele patroon waarop wij les kregen (want vroeger zoals wij les kregen was het goed, maar dat was wel voor mensen die ook HBO aan konden anders was je geen leraar geworden) Het praktisch reken/wiskunde onderwijs is een leuk voorbeeld, maar neem de leerlingen ook eens mee naar de winkels. Combineer het vak wiskunde met economie/handel en of verzorging etc. Stap af van de eilandjes waarbinnen nu les wordt gegeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

5 manieren om de klas stil te krijgen

Aan het begin van de les de klas stil krijgen is en blijft een kunst. Vaak gaat het goed, maar soms vergt het de...

Met deze adviezen kan de overheid het lerarentekort aanpakken

Te beperkt, versnipperd, te weinig gebaseerd op feiten en cijfers. Dat is de harde conclusie die Merel van Vroonhoven trekt over de aanpak van...

Zo maak je van de eerste schooldag een succes

Volgende week beginnen de eerste scholen na een lange en welverdiende vakantie aan hun eerste schooldag. Leerlingen zitten niet vanzelfsprekend meer bij elkaar in...