Home » Wat jij kunt leren van een boswachter

Wat jij kunt leren van een boswachter

Wat doe je als het oorverdovend stil blijft tijdens de groepsdiscussie die jij voor ogen had? Boswachters weten wel raad met dit soort situaties. Tijdens schooluitjes komen zij de meest uiteenlopende groepen tegen. Iedere groep heeft een andere behoefte en de natuur zorgt voor onvoorspelbare situaties. Hoe zorgen boswachters ervoor dat ze alle leerlingen prikkelen en wat kun jij daarvan leren? 

Inspirerende lessen

Nederlandse boswachters zijn getraind en opgeleid om met leerkrachten lesprogramma’s te ontwikkelen. Deze boswachters leren hoe ze didactische vaardigheden kunnen toepassen en thematisch onderwijs ontwikkelen. Met hun enthousiasme over de natuur levert dit inspirerende lessen op voor verschillende leeftijden.

4 lesstrategieën om de boswachter in jou naar boven te halen

De Amerikaanse lerarencoach en voormalig ‘park ranger’ James Fester schreef in zijn blog op Edutopia wat leraren kunnen opsteken van Amerikaanse ‘park rangers’. En omgekeerd, wat rangers kunnen leren van leerkrachten. Aan de hand van zijn ervaringen bedacht hij vier lesstrategieën die jij in je klaslokaal kunt toepassen.

1. Haal je inspiratie uit de groep

Een boswachter weet van tevoren niet precies wie hij les zal geven. Daarom hangt het verloop van de les af van de groep. De leerdoelen staan vooraf vast, maar de boswachter vult de les in aan de hand van de interesses van de groep en de vragen die de leerlingen stellen. Dit kun jij ook doen in de klas: start je les vanuit de interesses van je leerlingen. Welke onderwerpen leven in de groep? Kun je inhaken op een trend of een populair televisieprogramma? Gebruik de actualiteit in je les zoals boswachters een voorbijlopend dier gebruiken om in te spelen op het moment.

2. Maak je leerlingen nieuwsgierig

Een tak met mos, een rode duizendpoot of een eetbare paddenstoel. Boswachters gebruiken tijdens hun les tastbare dingen uit de natuur. Daardoor worden abstracte of onbekende onderwerpen ineens heel concreet. Tijdens jouw les is het niet altijd mogelijk om iets tastbaars te laten zien, maar je kunt bijvoorbeeld ook (een deel van) een film of een interview bekijken. Zorg dat je jouw les of project altijd begint met iets dat de nieuwsgierigheid van jouw leerlingen wekt waardoor zij vragen gaan stellen. Dit leidt ertoe dat de leerlingen iets leren, omdat zij het onderwerp interessant vinden, in plaats van dat zij leren voor de toets.

3. Bied verschillende leermogelijkheden aan

Als je met jouw klas op excursie gaat, dan krijgen de kinderen verschillende leermogelijkheden aangeboden. Zij lezen de informatiebordjes, bekijken de borden langs de paden en luisteren naar het verhaal van de boswachter. Bij een lesontwerp volgens Universal Design for Learning (UDL), een onderwijsontwerp met diversiteit als uitgangspunt, bied je informatie op diverse manieren aan. Zo houd je rekening met de verschillende leerstijlen van jouw leerlingen. De doelen zijn voor ieder kind hetzelfde, maar op de weg daarnaartoe zijn er verschillende leermogelijkheden die passen bij het kind. Een opdrachtencircuit in de klas is dus niet alleen leuk, maar ook een inclusieve manier van leren.

4. Nodig leerlingen uit om te leren

In de natuur vliegen de vogels voorbij en springen de hazen door het gras. Genoeg afleidingen die de boswachter moet overwinnen om alle leerlingen bij de les te houden. Boswachters gebruiken daarom tactieken die leerlingen uitdagen en actief laten meedenken, zoals taaldenkgesprekken. Start je les met laagdrempelige verhalen en vragen die iedereen uitnodigen om mee te doen. Daarna kun je steeds moeilijkere vragen stellen die uitnodigen tot discussie. Een lesopbouw als deze zorgt ervoor dat je alle kinderen een succeservaring geeft.

Welke van deze strategieën pas jij al toe in de les? Hoe reageren jouw leerlingen daarop? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

 

 

Laatste onderwijsnieuws

De ideale les in 6 stappen

De ideale les een onhaalbaar streven? Allesbehalve. Soms is een eenvoudige aanpak heel effectief. Bekijk dit stappenplan maar eens.

Bekijk

Zo vergroot je ouderbetrokkenheid

Betrokken ouders dragen in grote mate bij aan de ontwikkeling van ieder kind. Met deze tips vergroot je de ouderbetrokkenheid.

Bekijk
Een spreker op een diploma-uitreiking

Column: Diploma-uitreiking

Directeur Danny Weeda bespreekt het vaste stramien van de diploma-uitreiking, met alle praatjes die daarin standaard voorkomen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.