Hoewel de noodzaak van sterke basisvaardigheden voor iedereen vanzelfsprekend lijkt, roept dit in de praktijk talloze vragen op. Wat betekent het concreet voor docenten en schoolleiders? Welke rol spelen zij in het waarborgen van de kwaliteit van taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap? Hoe kun jij, als onderwijsprofessional, jouw steentje bijdragen aan deze gezamenlijke taak? En wat levert het je op?
In de whitepaper Basisvaardigheden in het vo lees je de twaalf meestgestelde vragen over basisvaardigheden. In enkele alinea’s wordt elke vraag beantwoord, waar nodig met aanvullende bronnen, praktische handvatten en concrete strategieën die je helpen om de ontwikkeling van deze essentiële competenties in jouw klaslokalen te ondersteunen.
Elke maand lichten we op onderwijsvanmorgen.nl een vraag uit en delen we inzichten die je direct kunt toepassen. Deze maand beantwoorden we de vraag: Wat is de rol van schoolmanagement in de ontwikkeling van basisvaardigheden?

Complete whitepaper ontvangen?
Wil je alle twaalf antwoorden meteen lezen? Download de volledige whitepaper en ga er vandaag nog mee aan de slag.
Vraag 5: Wat is de rol van schoolmanagement in de ontwikkeling van basisvaardigheden?
Docenten zijn duidelijk over wat ze van de schoolleiding verwachten: het creëren van tijd en ruimte. Hoewel de ontwikkeling van basisvaardigheden nauw samenhangt met het dagelijkse werk van docenten, vraagt een succesvolle implementatie ook om visie, helikopterview en organisatietalent van het management.
Kernverantwoordelijkheden van schoolleiders:
1. Tijd en ruimte creëren
- Maak structureel tijd vrij voor samenwerking en overleg tussen docenten.
- Heroverweeg de indeling van lesgebonden en niet-lesgebonden uren.
- Verken mogelijkheden om administratieve taken te verminderen.
- Benut de ruimte die de overheid geeft om lessen anders in te richten.
2. Heldere visie en beleid formuleren
- Stel duidelijke, haalbare doelen op voor de korte en lange termijn.
- Maak keuzes en prioriteer wat het belangrijkst is voor jullie school.
- Ontwikkel samen met docenten didactische keuzes en taalbeleid.
- Monitor het effect van interventies: meten is weten!
3. Scholing en inspiratie faciliteren
- Organiseer praktische trainingen en workshops.
- Stimuleer docenten om hun persoonlijke ontwikkelingsbudget te gebruiken.
- Initieer samenwerkingsverbanden tussen secties.
- Betrek jonge collega’s, die vaak met recente didactische inzichten komen.
4. Materialen en hulpmiddelen beschikbaar maken
- Reserveer budget voor actuele lesmaterialen.
- Investeer in experts op het gebied van taalbeleid.
- Zorg voor een goed uitgeruste mediatheek.
- Faciliteer technologische ondersteuning bij data-analyse.
5. Erkenning en waardering geven
- Honoreer goede initiatieven en ideeën van docenten.
- Wees transparant over wat er met input gebeurt.
- Vier successen gezamenlijk om motivatie hoog te houden.
Meer lezen
Over onderwijstijd en pilots:
- Onderzoek onderwijstijd
- Brochure met eerste ervaringen
- Podcastserie van het lectoraat
Over toetsing en monitoring:
- Toetsen om van te leren (ICE)
- Leerling in beeld (Cito)

