Een verkoper van glasvezelbedrijf Delta sprak op een nogal onbeschofte manier een potentiële klant aan. “Wil je overstappen of niet, broer?” vroeg hij. De potentiële klant begon te lachen, waarna de verkoper boos vroeg waarom hij lachte. Het filmpje hiervan ging viral, maar dit soort acties komen veel vaker voor. Waarom stoppen bedrijven hier niet mee? En wat is er dan wel aan te doen?
Lees de tekst en bekijk vervolgens de video. Maak daarna de vragen.
Agressie aan de deur
De Consumentenbond krijgt al jaren klachten over verkopers aan de deur. “71% van de panelleden van de Consumentenbond heeft te maken gehad met intimidatie of agressie aan de deur”, vertelt Mirjam de Witte. De verkopers staan onder hoge druk. Zij krijgen een uurloon én een bonus per afgesloten abonnement. De groepsdruk binnen het bedrijf om te scoren is groot. “Als je slecht scoort, word je belachelijk gemaakt.”
Gedragsregels
Delta wilde niet reageren op vragen van journalisten, maar liet op de website weten nog eens goed naar de interne gedragsregels te kijken en personeel strenger te screenen. Maar of dat gaat helpen, betwijfelt De Witte. “In de gedragsregels staat dat als er een nee-nee-sticker op de deur zit, dat er dan niet wordt aangebeld. Er staat ook dat als een klant zegt er geen behoefte aan te hebben, dat je dan weg moet gaan. Maar die regels worden met voeten getreden.”
Verbod
Bedrijven kiezen voor deze vorm omdat het werkt. Potentiële klanten vinden het moeilijk om iemand recht in de ogen ‘nee’ te verkopen. Daarom pleit de Consumentenbond voor een verbod op deur-aan-deur-verkoop. Op dit moment is zo’n verbod nog niet mogelijk vanwege Europese wetgeving. Maar zodra het juridisch wel mogelijk is, moet de politiek dit aanpakken, vindt De Witte.
Naar: NPO radio 1
Opdrachten
1 Bekijk de video. Wat vind jij van het gedrag van de verkoper?
2 Welk advies zou jij de verkoper geven zodat hij meer verkoopt?
3 Het filmpje met de onbeschofte verkoper ging viral. Is dit volgens jou in strijd met het recht op privacy? Licht je antwoord toe
4 Wat kan het bedrijf Delta doen om verdere imagoschade tegen te gaan? Bedenk twee maatregelen.
5 Ben jij voor of tegen een landelijk verbod op deur-aan-deurverkoop?
Licht je antwoord toe.
Van de makers van Dilemma en Thema’s Maatschappijleer
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

