Tips: goed voorbereid het nieuwe schooljaar in

4

Voor sommige docenten duurt het nog even maar anderen staan op het punt weer te beginnen: het nieuwe schooljaar. Nieuwe namen, nieuwe gezichten en voor veel docenten ook frissen voornemens en ideeën voor de lessen. De voorbereiding op het nieuwe schooljaar is voor iedere docent anders en dat is maar goed uit. Zo kunnen we nog eens iets van elkaar leren. Onderwijs van Morgen ging op zoek naar de vijf beste tips om goed voorbereid het nieuwe schooljaar in te gaan. Wat is jouw gouden tip?

1. Geef oude lessen een upgrade
Welke les was het afgelopen schooljaar een groot succes? En wanneer was het moeilijk de leerlingen bij de les te houden? Misschien evalueer je je eigen lessen altijd al of staat het je helder voor de geest wanneer leerlingen ongeïnteresseerd of juist erg gemotiveerd in de klas zaten. Hoe dan ook, door die informatie te evalueren kun je minder succesvolle lessen upgraden naar succesvolle uurtjes. Ga uit van je sterke, positieve punten en probeer die op zoveel mogelijk vlakken toe te passen.

2. Ga de diepte in
Onderwijstrends ontwikkelen zich razendsnel. Voor veel docenten is het een hele kluif om alles bij te houden. Het komt er simpelweg gewoon niet altijd van. Hier biedt de vakantieperiode uitkomst. Ben je nog even vrij? Neem jezelf dan voor je de komende tijd te focussen op één onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de Maker Movement, Genius Hour of games in het onderwijs. Gebruik een deel van de vakantieperiode om alles te weten te komen over een onderwerp waar jij enthousiast van wordt. Zie het als een persoonlijk leerdoel. Lees je in, bekijk video’s, ga (online) in gesprek met collega’s en deel je bevindingen.

3. Probeer iets nieuws
Gedurende het jaar komen er allerlei interessante lesideeën voorbij – van collega’s, op internet of in de vakbladen. Je wordt enthousiast, maar sommige lessen vergen te veel voorbereidingstijd. Resultaat? Je laat het er ‘voor nu’ maar even bij zitten. De vakantie is de perfecte tijd om die lessen alvast in de stijgers te zetten. Waarschijnlijk staat de favorietenlijst in je browser vol met interessante lesideeën, online opdrachten en misschien wel vernieuwende toetsmogelijkheden? Hoe dan ook, ga er gewoon mee aan de slag. Binnen een mum van tijd heb je misschien wel een nieuwe aanpak voor handen die je het hele nieuwe schooljaar kunt gebruiken!

4. Werk je PLN bij
Veel docenten hebben – veelal online en verschillend van omvang – een Personal Learning Network (PLN): een informeel netwerk waarbij je van elkaar leert. Dat kan zijn door middel van Twitter, en zelf aangemaakte RSS-reader, door onderwijsblogs te volgen maar ook door zo nu en dan (online) contact met andere docenten te onderhouden. Bij Onderwijs van Morgen hebben we ook zo’n netwerk opgebouwd. En de zomervakantie is de perfecte tijd om alles eens goed bij te werken. Zijn alle websites die we in onze Feedly hebben staan nog relevant en actief? Zijn er interessante onderwijsprofessionals die we nog niet volgen op Twitter? En al die URL’s, zijn die niet op betere manier te categoriseren?

5. Lees ‘2-in-1 boeken’
Sommige boeken zijn vrijwel voor iedereen interessant. Voor jou persoonlijk maar ook voor jou als docent in de omgang met je leerlingen. Het perfecte leesvoer voor op vakantie. Want laten we eerlijk wezen: in je luie stoel heb je waarschijnlijk even geen zin in specifieke onderwijsliteratuur. Boeken als Drive­ van Daniel Pink, Thinking, Fast and Slow ­van Daniel Kahneman en de verschillende publicaties van Malcolm Gladwell zijn goede voorbeelden van ‘2-in-1 boeken’.

Wat is jouw gouden tip om goed voorbereid het nieuwe schooljaar te beginnen? En wat is jouw favoriete ‘2-in-1 boek’? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

4 REACTIES

  1. Samenvattend: de vakantie is de perfecte tijd om te werken. Alle dingen die je aanbeveelt om in de vakantie te doen – hoe verstandig ze op zichzelf ook zijn, en dat zijn ze – horen bij je werk. In wezen bied je dus een zoveelste argument voor het standpunt dat leraren helemaal niet zo veel vakantie hebben als de buitenwacht denkt.

    Het eenvoudige feit dat leraren in Nederland veel meer lessen geven aan veel grotere klassen dan in de ons omringende landen, heeft zijn prijs. Door het jaar heen moet je als docent voortdurend concessies doen aan de kwaliteit. Want zoals je in dit stuk ook aangeeft: voor meer kwaliteit is meer tijd nodig. Kun je die niet meer uit de avonden en weekends halen, omdat die al vol zitten met de ‘normale’ lesvoorbereiding en correctiewerk, dan ben je dus aangewezen op de ‘vakanties’.

    ‘Pauze’ is het grootste eufemisme in het onderwijs, ‘vakantie’ het op één na grootste eufemisme.

    Maar op zich verstandige tips hoor, daar wil ik niks aan afdoen.

    Hoeveel klassen heb jij het komend schooljaar, Renée?

  2. Wat maf toch dat websites na 20 jaar wél interactief zijn, bol staan van de Java en van de Flash, maar dat ze niet met alinea’s kunnen omgaan. De zo zorgvuldig gecomponeerde tekst wordt dan als één lange brij aan elkaar geplempt, wat de leesbaarheid niet bevordert.

  3. Hannes Minkema heeft gelijk.
    Tijdens het schooljaar zou ik er graag aan toe willen komen, maar dat lukt niet, dus doe ik dit soort dingen inderdaad tijdens ‘vakanties’ en door het schooljaar heen soms in ‘weekends.’
    Ik heb inmiddels al heel wat lessen in de steigers en nu maar zien of die uit te voeren zijn, want ict blijft een schoolbreed probleem -het niet functioneren van het e.e.a. dan-

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here