Home » Zandbak of zandtafel: 7 nieuwe ideeën

Zandbak of zandtafel: 7 nieuwe ideeën

Kinderen spelen graag met zand. Maar na het zoveelste kasteel of zandkoekje zijn ze ook eens aan iets anders toe. En anders de juf of meester wel. Daarom deze maand: volop inspiratie voor de zandbak en de zandtafel!

1          Goud zoeken

Maak van de zandbak een plek voor avonturiers. Verzamel kleine steentjes en verf ze goud. Meng ze door het zand als de kinderen naar huis zijn. Geef de groep de volgende dag een zandzeef en vertel een spannend verhaal dat je gisteren een klompje goud gevonden hebt! Zou er nog meer goud te vinden zijn? Ook leuk om aan een project te koppelen. Of in de zandtafel te doen.

2          Schip ahoi!

Oké, het is even een klusje, maar het eindresultaat mag er zijn. En het past prachtig bij een project over vervoer of de zee. Maak van de zandbak een schip. Hang er een reddingsboei aan en zet er een mast in. Je kunt bijvoorbeeld een oude parasolpaal in een parasolvoet gebruiken of een vlaggenstandaard. Misschien heeft een van de ouders wel een oud surfzeil te leen? Zeilen kun ook je maken van oude lakens, die je samen verft. Maak samen een nepanker. Zet houten (roei)banken of kistjes in de zandbak. Leg er roeispanen, vishengels en een verrekijker bij… Laat de fantasie bij jou én de kinderen de vrije loop: wordt het een visserskotter? Een containerschip of een piratenschip?

3          Dino’s opgraven

Dinosaurussen hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op kinderen. Begraaf een aantal plastic dino’s in de zandbak. Laat de kinderen als echte archeologen de beesten opgraven. Nog leuker is het als je dinoskeletten kunt vinden. Geef de kinderen dan niet alleen een schep, maar ook een kwastje zoals archeologen gebruiken. Laat de kinderen van tevoren eerst een video van een opgraving zien.

4          Ontwerp een tuin of park

Laat de kinderen een tuinontwerp in de zandbak maken. Denk aan bomen, paden, bloemperken, een zwembad of een vijver. Komen er bankjes in? De jongsten kunnen direct met het materiaal aan de slag. Oudere kinderen kun je eerst een ontwerptekening op schaal laten maken. Zo koppel je er meteen een meet- en rekenopdracht aan. Wie een verdiepingsslag wil, kan de opdracht specifieker maken door eisen aan het ontwerp te stellen. Is het voor hondenbezitters? Sporters? Ouderen? Of is het voor de kinderen zelf? Moet de tuin bijvriendelijk zijn? Willen de kinderen uit de tuin kunnen eten?

Bij de uitvoering van het ontwerp kun je van alles gebruiken: echte planten of nepbloemen, een plastic zeiltje voor de kuil voor de vijver of het zwembad, schelpen of steentjes voor de paden, houten latjes voor bankjes of borderranden en groen papier, groen vilt of staaltjes kunstgras voor het grasveld.

5          Mandala

Maak samen een grote mandala in de zandbak door lijnen met stokjes te trekken. Versier hem met stenen en schelpen. Op internet vind je veel inspiratie.
Maak het zand van de zandbak vooraf eerst goed glad en stevig, bijvoorbeeld met grote scheppen of een stevig stuk hardboard. Als het zand erg droog is, kun je het oppervlak bevochtigen voor een steviger tekenvlak, bijvoorbeeld met een tuinslang of plantenspuit. Maak een mandala in de zandbak niet te groot, zodat de kinderen er tijdens het tekenen niet overheen lopen. Maak aan het eind een foto voordat het kunstwerk wordt uitgewist. Eerlijk is eerlijk, dit is wel iets makkelijker in de zandtafel dan in de zandbak. Misschien eerst klein beginnen?

6          Gangenstelsel

Laat de kinderen een gangenstelsel maken in de zandbak. Gebruik hiervoor kleine, grijze rioolbuisjes die je met verlengstukken aan elkaar kunnen maken. Laat ze hun gangenstelsel bedekken met zand. Je kunt dit koppelen aan uitleg over het riool. Het is natuurlijk extra leuk als er in de buurt van de school wegwerkzaamheden of andere bouwactiviteiten zijn, zodat je met de kinderen ‘onder de grond’ kunt kijken.

7          Afdrukken

Maak het zandoppervlak stevig en glad. Geef een aantal kinderen de opdracht afdrukken in het zand te maken met dingen uit de klas. Denk aan een pennenbak, een schoen, een schelp, een kistje, een bloempot. Als ze klaar zijn, mogen de andere kinderen raden waar de afdrukken mee gemaakt zijn. Dit is ook een mooie introductie op een biologieles over sporen van dieren.

Laatste onderwijsnieuws

De voeten van een persoon op een kruispunt

Column: Leren twijfelen is leren denken

Directeur Danny Weeda over de kracht van twijfelen: 'Zo liet ik zien dat twijfelen niet zwak is, maar kritisch leert kijken op je eigen denken.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.