Creativiteit is cruciaal in het onderwijs: zowel voor leerlingen als voor docenten. ‘Licensed to Create’ is een verzameling essays over het verbeteren van de creativiteit en kwaliteit van docenten. De essays zijn geschreven door tien toonaangevende denkers in het onderwijs en gepubliceerd door RSA – o.a. bekend van de animatie over de TED-talk van Ken Robinson.
De essays zijn gericht op de situatie en ontwikkelingen in Engeland, maar ook zeker op internationaal niveau de moeite waard. U kunt de essays hier downloaden.
Heeft u ook ideeën om de creativiteit van docenten te cultiveren? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.
Geweldige animatie. Dit moet je raken als je je verbonden voelt met kinderen, onderwijs, iets bij te dragen hebt aan de wereld of uberhaupt op school hebt gezeten. Is het niet herkenbaar? Dit is het begin van een nieuw tijdperk en ik hoop dat velen aansluiten en ons DNA gaan ‘updaten’. Ik ben in mijn eigen omgeving bezig. Binnen mijn eigen klaslokaal doe ik wat ik kan, en een #O4NT school model kan het antwoord en oplossing zijn op deze elementaire vragen.
Geef docenten weer de kans om creatief te kunnen zijn door minder neventaken op te leggen. Geef vrijbaan aan de technologie van tegenwoordig om de taken te verlichten ( ontlasting van taken zoals:het maken van sneeuwbal telefoonlijsten, pestprojecten leiden, faalangsttraining coördineren, got-it reken hulp monitoren, taalsteun geven,het nakijken plus het ontwerpen van RTTI toetsen met daarna het beoordelen plus invoeren en advies geven en dan ook nog gepersonaliseerd legeven). Voorstel is:Een kwartier tussen de lessen in om rustig vragen te kunnen beantwoorden en van lokaal te veranderen. De lessentabel niet inkrimpen om te bezuinigen maar juist uitbreiden met een uur extra vanwege de creatieve zij stap. Eerlijk, ik heb ideeën genoeg maar geen tijd om ze uit te voeren. Zonde.
Geef docenten weer de kans om creatief te kunnen zijn door minder neventaken op te leggen. Geef vrijbaan aan de technologie van tegenwoordig om de taken te verlichten ( ontlasting van taken zoals:het maken van sneeuwbal telefoonlijsten, pestprojecten leiden, faalangsttraining coördineren, got-it reken hulp monitoren, taalsteun geven,het nakijken plus het ontwerpen van RTTI toetsen met daarna het beoordelen plus invoeren en advies geven en dan ook nog gepersonaliseerd legeven). Voorstel is:Een kwartier tussen de lessen in om rustig vragen te kunnen beantwoorden en van lokaal te veranderen. De lessentabel niet inkrimpen om te bezuinigen maar juist uitbreiden met een uur extra vanwege de creatieve zij stap. Eerlijk, ik heb ideeën genoeg maar geen tijd om ze uit te voeren. Zonde.