The Travelling Teacher: It’s good to be back

0

De reis van The Travelling Teacher zoals Tim zichzelf noemt is begonnen! Komende maande reist hij de wereld rond en bezoekt hij scholen in veel verschillende landen. Hij kijkt mee, geeft les en zoekt vooral contact met lokale docenten. Zijn eerste bezoek is nog in Nederland; hij kijkt mee bij het Kunskapsskolan onderwijs op het 2College in Berkel-Enschot.

Onderwijs van Morgen is nieuwsgierig naar zijn ervaringen, verhalen en ontdekkingen. We delen graag zijn avonturen en volgen Tim op de voet. Wil je niets missen of heb je een tip voor Tim? Kijk dan vooral op www.timthetravellingteacher.com 

Ready for take off

Net voor mijn vertrek naar Schotland, werd ik uitgenodigd om op 2College te komen kijken naar een nieuw project. Deze VMBO school in Berkel-Enschot of all places, hanteert ‘Kunskapsskolan’ onderwijs. Dit is een Zweeds model waarbij het stellen van doelen centraal staat. De leerlingen doen dit zelf en dit maakt het juist zo interessant. Gestandaardiseerd onderwijs maakt plaats voor gepersonaliseerd leren. Dit klinkt als muziek in mijn oren.  Op 2college werkt een ex-studiegenoot van mij, Liesbeth van Damme. Vroeger maakte wij er een wedstrijd van om te kijken wie het langst over 1 studie kon doen (toen wij klaar waren stond het 6-8 in jaren. Ik zeg niet voor wie ;).

Aangekomen op locatie merk ik gelijk aan mezelf dat ik dit heb gemist. The vibe van een school, de flauwe grapjes, de nieuwsgierige koppen, de ‘dabs’, de laatkomers, de onbevangen blikken, zelfs de geuren van de lokalen(!). Dit laatste klinkt gek, maar mijn voetbalvrienden weten precies wat ik bedoel. Als je na een te lange zomerstop je rentree maakt in de kleedkamers van je plaatselijke club, ruik je iets. Het is een soort cocktail van zweet, gras en tijger balsem. Het meurt ontzettend, maar toch hou je ervan. Dit is de beste vergelijking die ik kan maken over docenten en schoollokalen.

Ik word ontvangen in de docentenkamer en ik voel me gelijk thuis. Alle docenten zien er fit uit, ze stellen zich netjes voor en iedereen is geïnteresseerd in mijn verhaal. Ik kom zelfs bekende tegen. Er hangt een super sfeer.

Kunskapsskolan: het programma

08:15 – 08:30      de kunskapsskolan docenten komen bijeen om de afspraken en doelen van die dag te bespreken.
08:30 – 09:00      het journaal kijken met de leerlingen.. Vervolgens wordt er gediscussieerd.
09:00 – 10:00      mentoruur. Er zitten 23 leerlingen in de klas en er zijn per klas 2(!) mentoren. Wow. Doelen voor die dag worden besproken met de leerlingen.
10:00 – 15:00     de kernvakken en LO zijn verplichte vakken voor de leerlingen. De rest van de vakken mogen zij zelf indelen. Heel bijzonder, maar het lijkt de leerlingen te lukken.

De mentoren

Liesbeth en Mick zijn de twee mentoren op deze groep. Liesbeth is altijd enorm sterk geweest in het hanteren van verbale en non verbale vaardigheden. Liesbeth is rustig, luistert goed, de leerlingen hangen aan haar lip. Mick is wat luider, streng (op een goede manier) en maakt hier en daar grapjes met de leerlingen. De kinderen hebben the best of both worlds met deze twee mentoren.

Liesbeth heeft het druk met lesgeven, dus ik krijg niet echt de kans om door te vragen over kunskapsskolan. Ik besef dat Ik dat ook totaal niet erg vind. Ik ga het namelijk ook nog in Zweden zien. Waar ik Liesbeth wel heel dankbaar voor ben is het feit dat ik weer heb mogen proeven aan een school die een mooie ambitie heeft. I’m back and I can’t wait to go to the next school: Harlaw Academy in Scotland.

Meer weten over Kunskapsskolan?

Onderwijs van Morgen heeft eerder artikelen geplaatst over het onderwijsconcept Kunskapsskolan. Wil je meer weten, bekijk dan deze artikelen:

Heb jij een vraag aan Tim of weet je een interessante bestemming? Geef je reactie dan via onderstaand formulier of kijk op de website van Tim.

LAAT EEN REACTIE ACHTER