Op 21 november 2025 verzamelden onderwijsprofessionals zich in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein voor het jaarlijkse SLO-congres. Dit jaar stond volledig in het teken van de nieuwe conceptkerndoelen: een mijlpaal in de herziening van het curriculum en een startpunt voor scholen om de vertaalslag naar de klas te maken. Onder de aanwezigen waren Marlou Rombouts, contentmanager basisonderwijs bij Malmberg en methodeontwikkelaar Marieke van Tilborg-Reijken. Onderwijs voor Morgen vroeg naar hun bevindingen.
Voor veel aanwezigen voelde het congres als het startschot van een nieuwe fase. Marlou: ‘De nieuwe kerndoelen zijn gepresenteerd! Wij gaan er meteen mee aan de slag. Ik voelde vooral de mooie en waardevolle taak om de kerndoelen om te zetten naar mooie lesmethodes.’
Kerndoelen
Tijdens het congres nam demissionair staatssecretaris Koen Becking van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de nieuwe kerndoelen in ontvangst. Hij benadrukt het belang ervan: ‘de nieuwe kerndoelen zijn een belangrijke stap bij de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Ze zijn eigentijdser en concreter en voorkomen tegelijkertijd dat het lesprogramma overladen wordt. De kerndoelen staan vast, maar de leraar en de school bepalen zelf hoe deze toe te passen.’ Naast de overhandiging was er ook een talkshow tafelgasten uit de onderwijspraktijk, lezingen en interactieve sessie over bijvoorbeeld digitale geletterdheid in de klas en taalgericht vakonderwijs in het vmbo.
Inspirerende sprekers en urgente thema’s
Een veelbesproken bijdrage kwam van hoogleraar geowetenschappen Maarten Kleinhans, die een bevlogen verhaal hield over klimaatonderwijs. Marlou: ‘Hij hield een heel vurig betoog over het klimaat en de urgentie om onze lessen spot-on te maken. Welke kennis en vaardigheden willen we kinderen meegeven? Een belangrijk vraagstuk.’
Ook de lezing van Jerrel IJzer, directeur bij Yuverta, maakte indruk. Hij vertelde hoe hij een antropoloog inschakelde om zijn team, leerlingen en ouders beter te begrijpen. IJzer: ‘Wie maken onderdeel uit van je team, wie zijn de leerlingen en de ouders, wat motiveert, drijft hen en houdt ze bezig? Pas als je antwoord weet op die vragen kun je ze bereiken.’ Een aanpak die veel aanwezigen herkenning en inspiratie bood.
Praktijkvoorbeelden die je morgen kunt gebruiken
Naast beleid en visie was er veel aandacht voor concrete lesideeën. In verschillende sessies deelden leerkrachten hun projecten: van buitenlessen en sociaal ondernemen tot vakoverstijgende themaweken. Marlou ziet hierin directe toepasbaarheid. ‘Mooie voorbeelden uit de praktijk met buitenlessen, sociaal ondernemen en samenhang tussen vakken. Een aantal van de benoemde onderdelen zijn ook een vast onderdeel van de nieuwe methode voor wereldoriëntatie waar ik me mee bezig houd.’
‘Vanuit de zaal kwam de vraag: hoe organiseer je projectweken zonder dat het veel tijd kost?’ vertelt Marieke. ‘Het antwoord kwam uit diezelfde zaal. Sommige leerkrachten en schoolleiders gaven aan dat ze hun studiedagen aan de projectweken besteden en zo een palet aan thema’s opbouwen.’ Het is een van de vele inspirerende inzichten die gedeeld werden tijdens het congres.
Een ander opvallend onderdeel was de sessie over Engels, waar de nadruk lag op een doorlopende leerlijn van po naar vo en de rol die Engels heeft om een kind ook een wereldburger te laten zijn. Er werden voorbeelden gedeeld van taalportretten en opdrachten op verschillende niveaus. Marieke zag hoe welkom die voorbeelden waren: ‘Leerkrachten vonden het lastig om met niveauverschillen om te gaan, en vonden de praktijkvoorbeelden echt nuttig.’
De energie in de zaal
Het congres trok een breed publiek: po- en vo-leerkrachten, sbo-teams, schoolleiders, adviseurs en vertegenwoordigers van uitgeverijen. Dat mixte verrassend goed, juist omdat iedereen met dezelfde vraag rondloopt: hoe vertalen we de nieuwe doelen naar goed onderwijs dat werkt voor onze leerlingen? SLO nodigde deelnemers uit om mee te denken, te ontwikkelen en feedback te blijven geven. De boodschap: dit is geen top-down operatie, maar een gezamenlijke beweging.
Wat nemen we mee naar het onderwijs van morgen?
‘Natuurlijk de nieuwe kerndoelen. Ze staan aan de basis van onze methodes,’ sluit Marlou af. Maar ook de passie, vurigheid en het plezier waarmee mensen uit het onderwijsveld met hun werk bezig zijn, geeft weer inspiratie. Het congres liet zien dat de energie en bereidheid er volop zijn. De komende jaren draait het om samenwerking tussen docenten, schoolleiders, pabo’s, SLO en uitgeverijen om de doelen tot leven te brengen in de klas.
De rode draad van deze congresdag: we staan aan het begin van een nieuwe fase, maar we hoeven het niet alleen te doen. Samen komen de kerndoelen pas echt tot betekenisvol onderwijs.

