Teacherpreneurs: Ragna Woodall is een ‘leraar met lef’

1

Teacherpreneur Ragna Woodall geeft geschiedenis en maatschappijleer op het Wateringse Veld College in Den Haag. Daarnaast is ze actief in het bestuur van Leraren met Lef en fungeert ze als boegbeeld voor de organisatie. Met haar proactieve, positieve houding wil Woodall andere docenten niet alleen inspireren maar ook aanzetten tot meer samenwerking met elkaar.

Vier en een half jaar geleden begint Woodall vanuit Eerst De Klas – een traineeprogramma waarbij jonge academici zowel ervaring in het onderwijs als het bedrijfsleven opdoen – als docent op de Haagse middelbare school. Al vrij snel wordt ze ook voorzitter in het bestuur van Leraren met Lef: een platform waar ondernemende docenten samenkomen om elkaar te inspireren en ideeën uit te wisselen. Dat gebeurt zowel online als op de regiobijeenkomsten en het ‘grote feestje’: de jaarlijkse landelijke manifestatie. “Daar krijgen docenten niet alleen te horen wat er speelt in onderwijsland, dat kan ook wel elders. We willen ze echt concrete handvatten meegeven om zelf aan de slag te gaan. Zo kun je ter plekke jouw LEFtip opnemen die we verspreiden onder onze Leraren met Lef. Maar ook kunnen docenten dit jaar op hoofdlijnen in gesprek met Sander Dekker. We werken dus op verschillende niveaus, maar dat concrete aspect spreekt mij heel erg aan.”

Teacher on the road
Begin dit jaar heeft Woodall haar functie als voorzitter doorgegeven aan leerkracht Renée van Eijk. Woodall blijft echter actief als vierde lid in het bestuur. “Ik hou me vooral bezig met het ondersteunen en uitwerken van activiteiten, zoals de organisatie van de landelijke manifestatie. Maar ook werf ik fondsen en benader ik andere organisaties om samen te ondernemen.” Ook krijgt Woodall de ruimte om op eigen initiatief projecten op te zetten. “Zo ben ik het afgelopen jaar begonnen met Teacher on the Road. Een project waarbij ik steeds een dagje meeloop met collega’s uit het hele land. Bijvoorbeeld met René Kneyber op het Oosterlicht College in Nieuwegein. Het viel me op dat je dat na je studie eigenlijk niet meer doet, terwijl het zo waardevol is om te blijven kijken hoe iemand anders bepaalde dingen aanpakt.” Haar eerste bevindingen deelde Woodall vorig jaar op het Lerarencongres op De Dag van de Leraar.

Investeren
Voor Woodall zijn haar werkzaamheden voor Leraren met Lef essentieel, maar ondergeschikt aan haar baan als docent. “Voor alles ben en blijf ik vooral docent. Ik sta vier dagen per week voor de klas, dat is mijn beroep. Maar wel heel bewust maar vier dagen, zodat ik één vrije dag per week kan investeren in Leraren met Lef. Ik zie het eigenlijk een beetje als vrijwilligerswerk ten behoeve van mijn persoonlijke én professionele ontwikkeling. Ach, Ik word er gewoon heel gelukkig van.”

Neem die stap
Volgens Woodall nemen steeds meer docenten het initiatief om iets naast hun dagelijkse lespraktijk te doen. “Ik heb ook het idee dat docenten massaal parttime gaan werken. Niet om het wat rustiger aan te doen, maar om meer te doen met onderwijs dan alleen voor de klas staan.” Woodall vindt het een goede ontwikkeling, maar zou graag zien dat deze docenten meer samenwerken en van elkaar leren. “Ga je school uit! Loop net als ik zo nu en dan een dagje mee met een andere docent. Of klamp een school in de regio aan en ga open en eerlijk rond de tafel zitten om bepaalde onderwerpen te bespreken.” Zo laat het Regius College uit Schagen secties van verschillende middelbare scholen samenkomen om na te denken over hun curriculum. “Dat levert zo veel waardevolle informatie op. Mijn devies is; neem die stap.”

Nieuwe basishouding
Met het oog op de toekomst hoopt Woodall dat teacherpreneurs de bottom-up ontwikkelingen die nu in volle gang zijn naar een wat hoger plan kunnen tillen. “Dat we niet alleen de vis geven, maar ook hengels waarmee andere docenten kunnen leren vissen. Ik hoop dat het ondernemende karakter van teacherpreneurs op die manier een onderdeel wordt van een soort nieuwe basishouding in het onderwijs.”

Denk jij ook dat meer samenwerking de sleutel is tot een beter onderwijs? En heb je ideeën over hoe je dat het liefst zou vormgeven? Deel jouw visie via onderstaand reactieformulier met andere teacherpreneurs.

De jaarlijkse manifestatie van Leraren met Lef vindt plaats op 17 mei in Las Palmas in Rotterdam. Bekijk de website voor meer informatie.

1 REACTIE

  1. Ik heb op het vavo het concept ‘kernteam’ geintroduceerd en vorm gegeven, vooral om meer samenwerking tussen leraren te bewerkstelligen. Ik heb dit vastgelegd in een verslag, dat ik zou willen delen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here