Talent centraal bij peer-to-peer leren op school

2

Peer-to-peer (P2P) leren is goed voor de kansengelijkheid, de schoolresultaten en de sfeer op school. Jerom Kok staat voor het verbeteren van gelijke kansen en het stimuleren van talentontwikkeling. Op basis van zijn eigen ervaringen ontwierp hij de Savvy Learning methode, waarmee leerlingen zich samen beter ontwikkelen.

Als ik spreek over P2P leren, bedoel ik daar de peer tutors variant mee. Als leerlingen elkaar hebben gevonden en ze werken herhaaldelijk met elkaar samen, worden ze daar allebei beter van. P2P leren wordt vaak beschreven als een win-win situatie. Ik zet daar vraagtekens bij en denk dat we pas echt van een win-winsituatie mogen spreken als we meer gebruikmaken van de talenten van leerlingen. In dit artikel laat ik zien dat het inzetten van talenten bij P2P leren een groter positief effect heeft op de leerling dan wanneer talenten niet in de formule worden opgenomen.

Een mix van leerlingen

Ik ben er stellig van overtuigd dat er bij P2P leren te veel gebruikgemaakt wordt van leeftijd. Volgens Stichting School en Veiligheid is leeftijd zelfs onderdeel van de definitie: ‘Peers helpen elkaar met hun verworven kennis, inzicht en ervaring. Bij peersupport in het onderwijs worden oudere leerlingen als peermentor, peertutor, peerleader, peermediator, peercoach of studiebegeleider gekoppeld aan jongere leerlingen.’ Het probleem met het verschil in leeftijd is dat de balans tussen leerlingen nooit helemaal eerlijk wordt opgemaakt. De jongere leerling krijgt hulp bij de stof, maar de oudere leerling niet.

Gebruik ieders talent

Om alle leerlingen hulp te kunnen geven, moeten we juist gebruikmaken van ieders talent. Vervolgens worden ze op hetzelfde niveau en leerjaar als peers aan elkaar gekoppeld. Dit is goed te bewerkstelligen door de talenten van leerlingen te indexeren. Leerlingen geven aan waar ze goed in zijn en wat ze willen verbeteren. Een mooi voorbeeld hiervan vind je hier.

Na het indexeren van de talenten worden leerlingen gekoppeld aan leerlingen met tegengestelde talenten en verbeterpunten. Bijvoorbeeld: Loes heeft een talenknobbel en is goed in Frans, maar ze heeft moeite aardrijkskunde. Loes wordt gekoppeld met Joost, die juist goed is in aardrijkskunde en graag zijn Frans wil verbeteren. De leerlingen helpen elkaar op basis van hun talent. De balans is nu eerlijk opgemaakt. Dat is pas een win-winsituatie!

Motivatie

Een neveneffect van de gelijke verdeling van voordelen, is dat het voor leerlingen nu ook aantrekkelijker wordt om te participeren in P2P leren. Er komt een groter aanbod van leerlingen die zich graag willen inzetten om anderen te helpen, omdat ze er zelf ook baat bij hebben. Wederom is het centraal zetten van talent dus van positieve invloed op het P2P leren.

Talent voor de toekomst

Een andere goede reden om talenten te betrekken bij P2P leren, is dat talent vaak samengaat met wat we leuk vinden en dus veel invloed heeft op de keuze voor een vervolgstudie of een carrière. De beroepskeuzetest van het ROC heet zelfs Test jouw talent. Dit is wat ze daarover zeggen: ‘Je kunt alleen succesvol zijn als je iets doet waar je jezelf goed bij voelt. Het is daarom belangrijk dat je keuzes maakt die bij jou passen.’ Het inzetten van talenten bij P2P zorgt ervoor dat de leerlingen leren wat ze leuk vinden en dat verder ontwikkelen. Bij de oriëntatie op een opleiding hebben ze hun talenten al goed in beeld. Dit draagt eveneens bij aan de keuze voor de juiste vervolgopleiding.

Met de Savvy-app van Jerom Kok is het voor scholen onder meer makkelijk om P2P uit te rollen. Wil je daar meer over te weten komen? Ga dan naar getsavvy.nl.

Heb je vragen over peer-to-peer leren waarbij elkaars talenten centraal staan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Leerlingen, of in een jaarlaag, in een klas kennen elkaar, weten vaak waar ze goed en minder goed in zijn. Dus als leerlingen dan ook nog de beschikking hebben over een ruimte waarin ze ongestoord kunnen samenwerken en de tijd (een tussenuur bijv.) kunnen vinden voor samenwerking, dan krijgt de school meer leerrendement en de leerlingen ondertussen ook lol tijdens het leren. Dat noem ik pas een win-win-situatie! https://www.mediawijzer.net/de-netwerkmaatschappij-22-netwerken-versterken/

    • Hee Roeland,

      Leuk dat je het artikel hebt gelezen. Wat jij in je reactie beschrijft is precies wat we met Savvy doen, volledig digitaal en makkelijk te integreren. Als je dit wilt proberen op een school, laat dat dan gerust weten 😉

      Jerom

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here