Mini College: Wat is volgens kinderen een goede leerkracht?

Er zijn allerlei eisen waar een goede leerkracht aan moet voldoen. Maar wat vinden kinderen daar eigenlijk van? Wat vinden zij belangrijk? Deze video van Anouke Bakx is eerder verschenen op fontys.nl. Lector Anouke Bakx legt aan de hand van de door haar zelf ontwikkelde methodiek uit welke kwaliteiten volgens kinderen een goede leerkracht in […]

Bekijk

Eye-tracking helpt bij onderzoek naar klassenmanagement

In de zevende aflevering van de podcastserie Lab Leven besteedt Universiteit van Nederland aandacht aan het eye-tracking lab. Dit is niet zomaar een laboratorium, maar een bril om kijkgedrag mee te bestuderen. De experimenten vinden daarnaast plaats in een klas vol leerlingen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leggen de onderzoekers uit in de […]

Bekijk

Breinschool: in 3 stappen naar meer leergeluk

We leven in een wereld met meer mogelijkheden dan ooit. Zo gek is het dus niet, dat sommige kinderen leerstress ontwikkelen en niet lekker in hun vel zitten op school. Hoe vaak horen we niet in het nieuws dat er teveel verwacht wordt van onze kinderen. Dit is een terugkerend item binnen het onderwijs. ‘Als […]

Bekijk

Straffen: (hoe) werkt dat?

Je bent geen docent geworden om straf te geven. Maar soms ontkom je er niet aan. Strafregels schrijven, nablijven of de les uit sturen. De meningen erover zijn verdeeld. Als je straf geeft, hoe kun je dat dan het beste doen? Daarover lees je meer in dit artikel. Straffen en belonen zijn manieren van operant […]

Bekijk

Doen: een schermvrije dag

Stel je eens voor: een school waar geen tablets, laptops en mobiele telefoon worden gebruikt en leren en onderling contact uitsluitend face-to-face plaatsvindt: tussen jou en de leerlingen én tussen leerlingen. Klinkt als vroeger, nietwaar? Maar vind je ook dat dit als muziek in de oren klinkt, denk er dan eens aan om een schermvrije […]

Bekijk

Zo word je een responsieve leraar

Een responsieve leraar zorgt ervoor dat een kind zich begrepen, geaccepteerd en veilig voelt. Dit is van positieve invloed op de ontwikkeling, de taakgerichtheid en het welbevinden van het kind. Maar wat is responsiviteit? Waarom is het belangrijk? En hoe speel je responsief in op kinderen die leren lastiger vinden? Daarover lees je meer in […]

Bekijk

5x omgaan met werkdruk

Dat de werkdruk in het onderwijs hoog is, is voor niemand iets nieuws. Toch blijft het een hot topic. Los van alle top-down initiatieven om de werkdruk te verminderen, kun je als leerkracht of docent ook het nodige doen om verandering in de situatie te brengen. We zetten vijf concrete tips voor je op een […]

Bekijk

5x zo stel je als docent uitstelgedrag uit

Niet alleen leerlingen, maar ook docenten hebben weleens last van uitstelgedrag. Erg is dat niet, behalve als je er structureel last van ondervindt en er alleen maar meer stress door krijgt. Om die reden zetten we 5 tips om uitstelgedrag te tackelen voor je op een rij. Hoe ga jij die ellenlange to-do-lijst te lijf? […]

Bekijk

Autonomie maakt een betere leerkracht, toch?

Autonomie is de zelfbeschikking van het individu of van een natie zonder overheersing door een andere entiteit. In het onderwijs zorgt autonomie voor meer betrokkenheid en een betere motivatie bij docenten en daarmee voor betere leerprestaties van de leerlingen. In dit artikel lees je wat Nederland op dit gebied kan leren van het Finse onderwijs. […]

Bekijk

Overtuigen met een pitch doe je zo

Veel mensen denken bij pitchen aan een verkooppraatje in het bedrijfsleven. Niets is minder waar: er zijn genoeg mogelijkheden waarop je pitchen kunt inzetten in het onderwijs. Het houdt simpelweg in dat je je publiek in twee minuten weet te overtuigen van welk idee, plan of oplossing dan ook. Jezelf voorstellen tijdens een kennismakingsronde wordt […]

Bekijk