In gesprek met schoolleiders: geeft een gelukkige leraar beter onderwijs?

Het is duidelijk: gelukkige leraren blijven ook leraar. Maar wat is de impact van werkgeluk op onderwijskwaliteit? Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Wat is hun mening over de rol van werkgeluk in de kwaliteit van het onderwijs? […]

Bekijk

Hoe geven schoolleiders richting aan professionals in het basisonderwijs

Er zijn veel scholen die géén last hebben van het lerarentekort. Leraren willen héél graag op die scholen werken en Klassewerkplek heeft ze gevonden. Wat die scholen met elkaar gemeen hebben is dat ze leraren zien als professionals die je vooral de ruimte moet geven. Maar hoe geven schoolleiders richting aan zo’n organisatie met zelfsturende […]

Bekijk

Schoolleider: geef ruimte en vertrouw op je leraren

Schoolleiders Berenike Vossebeld, Angèl Chen, Mirjam van Ree en Manja Lubberhuizen deden allemaal om een andere reden mee met het onderzoek van Klassewerkplek. Hun basisscholen scoren, volgens de leraren, hoog op werkgeluk. Een goede reden voor een groepsinterview. Wat hebben zij gemeenschappelijk met elkaar? WAT IS KLASSEWERKPLEK? Klassewerkplek is een onderzoek dat wil bijdragen aan […]

Bekijk

Het Lerarenparlement: de leraar aan het roer?

In het najaar van 2017 is het Lerarenparlement opgericht: 24 leraren die samen de beroepsgroep van het PO, VO, MBO en (V)SO vertegenwoordigen. In dit artikel lees je meer over het ontstaan van het Lerarenparlement en wat je hier als leraar aan hebt. Sinds 1 augustus 2017 is het beroep van leraar in het PO, […]

Bekijk

Publicatie: Wie zijn de leraren van morgen?

Maar liefst veertig procent van de beroepsbevolking heeft interesse om in het onderwijs te werken, en toch kampen we in Nederland met een dreigend lerarentekort. Er zijn dus nogal wat drempels om die stap te maken. In de publicatie Wie zijn de leraren van morgen? lees je welke dat zijn en worden aanbevelingen gedaan om […]

Bekijk

Maatschappijleer in het po: go or no go?

Burgerschap moet een prominentere plek krijgen in het onderwijsaanbod, zo vindt de overheid. Daarom kwam (demissionair) staatssecretaris Dekker met een wetsvoorstel dat voorschrijft aan welke thema’s leerkrachten in het po aandacht moeten besteden. Maatschappijleer als verplicht vak in het po: Heeft het een meerwaarde? Een basisschool is een oefenplaats voor kinderen waar ze leren omgaan […]

Bekijk

ICT in nascholing: een krachtig middel

Door: Anneleen Post De discussie over nascholing van leraren, certificering en leren in de 21e eeuw is in volle gang. En dat is logisch, want de leraar is dé schakel in het leren van leerlingen. Leraren zouden voor hun eigen ontwikkeling meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die ICT biedt. Zodat zij zelf bepalen […]

Bekijk

Technologie in de klas: 5 typen docenten

Verschillende typen leraren kijken op een andere manier naar het gebruik van technologie in de klas. Maar welke verschillende typen leraren zijn er precies te onderscheiden? Daarover lees je meer in het onderzoeksrapport De Innovatieve Leraar. De Innovatieve Leraar is in opdracht van Samsung Benelux uitgevoerd door iMinds- MICT-UGent i.s.m. Université Catholique de Louvain en Tilburg University. Op […]

Bekijk

4 digitale vaardigheden voor leraren van nu

Technologie maakt steeds vaker onderdeel uit van de dagelijkse lespraktijk, waardoor het voor leraren steeds belangrijk wordt om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en onderhouden. Maar welke vaardigheden zijn dat precies? En welke tools zet je daarbij in? Onderwijs van Morgen zet vier belangrijke skills en tools voor je op een rij. 1 Aantrekkelijke presentaties maken […]

Bekijk