4 digitale vaardigheden voor leraren van nu

0

Technologie maakt steeds vaker onderdeel uit van de dagelijkse lespraktijk, waardoor het voor leraren steeds belangrijk wordt om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en onderhouden. Maar welke vaardigheden zijn dat precies? En welke tools zet je daarbij in? Onderwijs van Morgen zet vier belangrijke skills en tools voor je op een rij.

1 Aantrekkelijke presentaties maken

Hoe handig webbased programma’s zoals Prezi ook zijn; je hebt lang niet altijd genoeg tijd om er een flitsende presentatie van te maken. Een presentatie die er onprofessioneel uitziet is niet uitnodigend en dat kan ten koste gaan van de leeropbrengst van de les. Met Haiku Deck los je dit probleem binnen no time op. De focus van Haiku Deck ligt namelijk op simpliciteit en hoogwaardig design. Naast de prachtige templates heb je de beschikking over een bibliotheek vol hoogwaardig en voor zichzelf sprekend beeldmateriaal. Easy does it! Al zijn er nog veel meer tools waarmee jij je digitale presentatievaardigheden naar een hoger plan tilt; lees hier verder over onze favoriete presentatie- en storytelling-apps.

2 Geannoteerde en/interactieve video’s maken

Inmiddels hebben we er op Onderwijs van Morgen al heel wat over geschreven: flipping the classroom. Bij dit didactische concept maken leraren veelvuldig gebruik van video’s, waarmee leerlingen thuis de lesstof en de bijbehorende aanwijzingen en instructies van hun leraar doornemen. De klassikale instructie wordt huiswerk en het huiswerk krijgt – onder het toeziend oog én de helpende hand van de leraar – een prominente plaats onder lestijd. Zo krijgen leerlingen meer autonomie over hun leerproces en beginnen ze goed voorbereid aan de les. De instructie zit er immers al op.

Goed plan, maar zulke video’s maken? Dat is makkelijk gezegd dat gedaan. Gelukkig zijn er heel wat tools waarmee je krachtige videolessen kunt maken. Zo is het met Touchcast mogelijk om video-apps binnen een video te maken: je kunt bijvoorbeeld een real-time Twitter-feed toevoegen, of relevante video’s, web-artikelen, polls en kaarten. De kijker kan deze geïntegreerde video-apps gebruiken zonder de video te verlaten. Alle interactie vindt dus plaats binnen hetzelfde scherm. In dit artikel zetten we deze en andere favoriete videotools om je lessen te flippen op een rij.

3 Digitale portfolio’s en werkruimtes creëren

Leerlingen hoeven niet langer in tijd en plaats samen te zijn om met en van elkaar te leren. Met behulp van verschillende apps kunnen ze op afstand met elkaar samenwerken en hou je als leraar zicht op wie wat en wanneer doet. Als leraar faciliteer je deze mogelijkheid onder meer met Baiboard: een digitaal, collaboratief en gemakkelijk te delen whiteboard. Als gebruiker kun je tekst, tekeningen, afbeeldingen, documenten en stencils invoegen. Zo creëer je één werkblad waarop alle benodigde informatie beschikbaar is. De geüploade bestanden zijn, met behulp van diverse teken- en schrijftools, door iedereen tegelijkertijd te bewerken. Ook is het mogelijk om tijdens het samenwerken te converseren: niet via een chatbox, maar via live voice conferencing. Lees in dit artikel verder over Baiboard en onze andere favoriete apps waarmee je online kunt samenwerken.

4 Formatieve toetsing en feedback

Formatieve toetsen en feedback zorgen voor beter zicht op wat leerlingen nodig hebben om goed te kunnen leren. Voor jou als leraar, maar vooral ook voor henzelf. Er zijn heel wat apps en tools die je hierbij ter ondersteuning kunt inzetten. Formative en Kahoot ken je vast al, maar heb je ook al weleens gehoord van de app Plickers? Hiermee betrek je leerling actief en klassikaal bij polls, meerkeuzevragen en goed/foutvragen. En het prettige is: jij bent als leraar de enige die de app hoeft te downloaden. Leerlingen houden kaarten met symbolen, letters of nummers erop omhoog om antwoord te geven. Jij ‘scant’ het klaslokaal met de Plickers-app en haalt zo de antwoorden op. Lees gauw verder over onze favoriete apps voor formatieve toetsing en feedback.

Welke digitale vaardigheden zijn volgens jou fundamenteel wanneer je voor de klas staat? En welke tools zet je daar het liefst bij in? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER