Home » Schuif digitaal aan bij VO Talks en praat mee over formatief evalueren

Schuif digitaal aan bij VO Talks en praat mee over formatief evalueren

Hoe geef je leerlingen in het voortgezet onderwijs inzicht in hun leerproces? Hoe ga je om met leerachterstanden en hoe kun je meer leerdoelgericht werken zodat leerlingen gemotiveerder zijn? Tijdens de rondetafelsessie VO Talks op het online event Onderwijs van Morgen Live! gaan onderwijsexperts en docenten onder leiding van Malou Petter over deze thema’s in gesprek. Een van hen is taalexpert Gerdineke van Silfhout, werkzaam bij SLO en onder andere gespecialiseerd in formatief evalueren.

Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.

Bij formatief evalueren staat het leerproces centraal: wat kun je als leraar en leerling ondernemen om (samen) gestelde leerdoelen te bereiken? De focus ligt bij formatief evalueren niet alleen op het behalen van het uiteindelijke doel, maar hoe je dat doel bereikt. Gerdineke van Silfhout: ‘Voor docenten is formatief evalueren een manier om te kijken of hun lesaanpak werkt. Begrijpen leerlingen mijn uitleg of is er meer nodig? Voor leerlingen is het een manier om na te gaan waar ze staan ten opzichte van een leerdoel en wat ze nog nodig hebben. Denk aan extra uitleg, extra lesmateriaal of feedback op een opdracht. Als leerlingen tussentijds al succeservaringen opdoen, raken ze meer gemotiveerd.’

Formatief evalueren zit vaak in kleine dingen
Tijdens de rondetafelsessie geeft Gerdineke een aantal concrete voorbeelden van formatief evalueren waar jij direct mee aan de slag kunt in de klas. Eén ding wil ze alvast meegeven: bij formatief evalueren hoef je niet altijd groots te denken, vaak zit het al in kleine dingen. ‘Een taaloefening met twintig zinnen kun je in de klas uitdelen en leerlingen laten maken, maar je kunt het ook anders aanpakken. Geef eerst klassikaal uitleg, laat alle leerlingen twee zinnen maken en check vervolgens of ze het begrijpen. Na een paar minuten weet je als leraar wat er wel of niet goed gaat. Daar kun je dan meteen op inspelen.’

Cijfers en formatief evalueren kunnen samengaan
Een groot misverstand is volgens Gerdineke dat formatief evalueren summatieve toetsen of eind- en toetscijfers uitsluit. ‘Die twee kunnen naast elkaar bestaan, hoewel de hoeveelheid summatieve toetsen en cijfers het leerproces niet in de weg mag staan’, zegt ze. ‘Het is belangrijk dat wanneer je aan de slag gaat met formatief evalueren, je niet in één keer de hele onderwijsstructuur omgooit. Formatief evalueren is een didactiek waar je goed over moet nadenken. Wat wil je ermee bereiken en hoe ga je dat bereiken? Daarbij moet je bijvoorbeeld ook denken aan hoeveel lesuren en leerlingen je hebt. Mijn advies is daarom: maak het niet te groot, gooi niet meteen alles overboord, maar maak keuzes.’

Wil je meer over dit thema te weten komen en VO talks digitaal bijwonen? Meld je nu aan voor deze interactieve rondetafelsessie!

Meer over het event Onderwijs van Morgen Live!

Gerdineke van Silfhout is curriculum- en toetsexpert bij SLO, landelijk expertisecentrum curriculumontwikkeling. Als themacoördinator toetsing houdt zij zich bezig met zowel toetsing in dienst van leren en ontwikkeling, ook wel formatief werken genoemd, als de kwaliteit en kwaliteitsborging van afsluitende toetsing, zowel in primair als voortgezet onderwijs. Daarnaast werkt Gerdineke als taalexpert aan projecten rondom taal, vooral in het voortgezet onderwijs. Geïntegreerd taalonderwijs, taalgericht vakonderwijs, taal in (digitale) studiematerialen en evaluatie en toetsing in het taalonderwijs hebben haar specifieke aandacht. Haar motto daarbij is: laat taal geen struikelblok en toetsen geen peilstok zijn, maar een springplank naar een mooie toekomst!

Laatste onderwijsnieuws

Een kind dat een stapel kleren vasthoudt

Column: erbij en eraf

Halloween, Voorleesontbijt, Lego League, Koningsspelen ... Het lijkt wel of er de laatste jaren steeds meer gewoontes en tradities bijkomen.

Bekijk
Een werkplaats

Dompel je klas onder in  … techniek

Trek je werkhandschoenen aan, zet je veiligheidsbril op en laad de batterijen op: dompel je klas onder in techniek.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.