Schoolbestuur SVO|PL hanteert creatieve aanpak

0

Het is een trend die je op veel plaatsen ziet ontstaan: schoolbesturen die een actievere rol willen spelen in de scholing van hun medewerkers. In Heerlen en Kerkrade valt de creatieve aanpak van SVO|PL op.

TalentenAcademie
Dit schoolbestuur van acht scholen van voortgezet onderwijs, richtte aan het begin van dit schooljaar een TalentenAcademie, voor zowel medewerkers als leerlingen, op. Creatief leider is Tjeu Seeverens, die aan de wieg stond van onder andere Gelukskunde en Slimmerkunde.  Naast heel wat interne scholing voor zogenaamde kenniskringen van medewerkers en ondersteuning van allerlei projecten op de diverse scholen, lanceert deze TalentenAcademie een opvallend eigen online Expertisecentrum. Aan de hand van een groot aantal thema’s worden medewerkers, leerlingen en ouders geïnspireerd om zich ook online te scholen. Die kans krijgen ze door heel gebruiksvriendelijk blokken aan te klikken waarachter een document, video of website verborgen zit.

Expertisecentrum
Het Expertisecentrum van SVO|PL kent een sterk interactief karakter. De bezoeker kan namelijk gebruikmaken van een servicepunt, waarbij hij een vraag of wens uit z’n onderwijspraktijk kan formuleren, die vervolgens binnen een week wordt beantwoord.  Ook worden bezoekers uitgenodigd om zelf content aan te leveren via de button ‘Aandragen’. Dat hoeft niet alleen een filmpje of een site te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een eigen workshop zijn. Dat aanbod geldt dus ook voor leerlingen en ouders.

“Kennisdeling steeds meer een vanzelfsprekendheid”
SVO|PL kiest er principieel voor om het Online Expertisecentrum ook voor iedereen buiten de eigen scholen toegankelijk te maken. Jan Meens, lid van het College van Bestuur van SVO|PL: “We leven in een wereld waarin kennisdeling steeds meer een vanzelfsprekendheid wordt. Helaas is dat in het voortgezet onderwijs nog niet altijd een vanzelfsprekendheid. Wij vinden dat dit wel zo zou moeten zijn en willen daarom met dit initiatief een voortrekkersrol vervullen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here