RSA: How to help every child fulfil their potential?

0


Waarom zeggen veel leerlingen zich te vervelen op school? En waarom stoppen ze met proberen als iets moeilijk wordt? In de nieuwste animatie van RSA, ‘
How to help every child fulfil their potential’, neemt psycholoog Carol Dweck (Stanford) u mee in haar baanbrekende onderzoek en aanbevelingen omtrent de fixed- en growth mindset.

Leerlingen met een fixed mindset beschouwen intelligentie en talent als vaststaande gegevens. Als iets wat je nou eenmaal – en in meer of mindere mate – hebt of niet. Leerlingen met een growth mindset vinden daarentegen dat intellectuele capaciteiten te ontwikkelen zijn. Tenminste; als je toegewijd bent, er moeite voor doet en er de juiste begeleiding bij krijgt.

Uit onderzoek van Dweck blijkt dat brugklassers met een fixed mindset na twee jaar beduidend minder goed scoren voor wiskunde dan hun klasgenoten met een growth mindset. En dat terwijl de resultaten van deze leerlingen – 373 om precies te zijn – aan het begin van het onderzoek vergelijkbaar waren.

Volgens Dweck heeft dat onder meer te maken met:

  • Dat het doel van leerlingen met een fixed mindset is om altijd en ten koste van alles slim over te komen op medeleerlingen en leraren. Leerlingen met een growth mindset willen daarentegen te allen tijde en ten koste van alles leren. Dat is het doel dat zij voor ogen hebben.
  • Leerlingen met een growth mindset zien inspanning als een manier om hun capaciteiten te ontwikkelen en te activeren. Voor leerlingen met een fixed mindset is inspanning iets negatiefs; je hoeft je niet in te spannen als je ergens goed in bent. Is dat wel nodig? Dan is dat een teken dat je er niet goed genoeg in bent.
  • Leerlingen met een fixed mindset verbergen hun fouten en kunnen minder goed omgaan met tegenslag. Ze raken snel ontmoedigd, geven het op, willen het liefst vluchten of worden juist heel defensief. Dit als dekmantel voor het feit dat ze bang zijn om het nog eens te proberen. Leerlingen met een growth mindset beschouwen fouten en tegenslagen daarentegen als natuurlijk onderdeel van het leerproces. Het hoort er nou eenmaal bij als je nieuwe uitdagingen aangaat.

Onzeker
Het prijzen van de intelligentie en prestaties van jonge kinderen is volgens Dweck de belangrijkste oorzaak voor een fixed mindset. Uit een ander onderzoek van de psycholoog blijkt namelijk dat kinderen die na het afronden van een makkelijke opdracht een compliment kregen, heel onzeker werden bij de volgende, moeilijkere opdracht. Dat resulteerde erin dat ze de makkelijke opdrachten vervolgens ook niet meer wilden maken.

Zelfverzekerd
De kinderen die niet om hun prestaties, maar om het proces werden geprezen, bleken veel zelfverzekerder te zijn bij het maken van de moeilijkere opdracht. Toen deze kinderen weer een makkelijke opdracht mochten maken, bloeiden ze zelfs helemaal op. Ze bleven betrokken en genoten van het leerproces. Om de ontwikkeling van een fixed mindset bij leerlingen tegen te gaan, is het volgens Dweck dan ook belangrijk om niet de prestaties, maar het leerproces van leerlingen te prijzen.

Prijst u bewust het leerproces van uw leerlingen? Hoe doet u dat? Laat uw tips en suggesties achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here