Podcasting: wat is dat eigenlijk?

1

Op Onderwijsvanmorgen.nl hebben we het vaker gehad over podcasting. Lees bijvoorbeeld het idee van de week over podcasts bij levensbeschouwing. We horen ook van docenten dat zij het interessant vinden om podcasts te gebruiken in de les. Het is alleen niet altijd duidelijk wat de mogelijkheden van podcasts zijn. Daarom publiceren we de komende weken een korte reeks over podcasts in het onderwijs. Daarin leggen we uit wat podcasts zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je zelf podcasts kunt maken. Ook geven we lesideeën en gaan we in op ervaringen van docenten. In dit eerste artikel geven we een korte uitleg en een overzicht van interessante websites.

Podcasting is ontstaan nadat Apple een paar jaar geleden de iPod op de markt bracht. Met de iPod was het voor het eerst mogelijk om veel mp3’tjes op te slaan en met je mee te nemen. Dat inspireerde mensen om zelf een soort radio-uitzendingen te maken en via internet te verspreiden. Deze uitzendingen kun je downloaden, maar vaak kun je je ook abonneren op de podcasts via een RSS-feed of met het gratis programma iTunes (ook bruikbaar als je geen iPod hebt). Uiteinelijk werd voor dit fenomeen het woord podcasting gebruikt: een samenstelling van het woord iPod en het Engelse woord broadcasting (uitzenden). Als er ook beeld bij zit, dan wordt het vodcasting genoemd.

Podcasting bestaat dus alweer een tijdje. En ook het idee om deze in te zetten in het onderwijs is niet nieuw. Maar nu drie kwart van de jongeren een mp3-speler heeft (bron: NewRulez) en ook op steeds meer mobieltjes mp3’s kunnen worden beluisterd, is het interessant om eens goed te kijken naar de mogelijkheid om podcasts te gebruiken in de klas. Of in de woorden van Feico Houweling, die podcasts over geschiedenis maakt: “Ik hoop dat wanneer jongeren met oordopjes een half uur naar muziek kunnen luisteren, ze ook vijf minuten naar geschiedenis willen luisteren.”

Podcasts kun je in de klas op drie manieren gebruiken:

  1. Leerlingen luisteren naar bestaande podcasts en gebruiken deze als aanvullend of bronmateriaal.
  2. De docent maakt zelf podcasts als ondersteunend materiaal voor in de klas
  3. De leerlingen maken een opdracht of werkstuk in de vorm van een podcast

Hieronder geven we een overzicht van Nederlandse podcasts die te gebruiken zijn als aanvullend of bronmateriaal. Je kunt de podcasts gebruiken om leerlingen zelfstandig te laten werken. En als leerlingen de podcast op hun eigen mp3-speler zetten kunnen ze er natuurlijk op elke moment van de dag naar luisteren. Opvallend genoeg zijn er in het buitenland al voor allerlei vakgebieden podcasts te vinden (kijk bijvoorbeeld hier). In het Nederlands is het aanbod echter nog beperkt.

  • Op Hoorgeschiedenis.nl publiceert Feico Houweling dagelijks een podcast van 5 minuten, te gebruiken voor de lessen geschiedenis
  • Radioboeken zijn verhalen van ongeveer een half uur geschreven en verteld door Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Je kunt ze gratis downloaden
  • Er zijn veel websites waar je met podcasts een vreemde taal kunt leren. Helaas werken de meeste sites vanuit het Engels en zijn daarom minder geschikt voor het Nederlandse onderwijs. Podcastfrancaisfacile.com is wel helemaal in het Frans en daarom beter bruikbaar. Lees stukjes in het Frans en luister mee om je uitspraak te verbeteren. Er zijn ook invulopdrachten te vinden
  • Radiocast.nl is de Uitzendinggemist voor de radio. Luister via deze site bijvoorbeeld naar het populair wetenschappelijke programma Hoe?Zo!, het geschiedenisprogramma OVT of de uitzendingen van Klare Taal, een radioprogramma over de Nederlandse taal
  • In het digitale archief van het ANP zijn alle radiofragmenten verzameld van 1937 tot 1984
  • Tot slot toch een link naar buitenlandse podcasts. Deze link geeft een overzicht van hoorcolleges van top-universiteiten. Pittig maar erg interessant

De volgende keer leggen we uit hoe je zelf podcasts kunt maken. Heeft u nog tips of ervaringen laat het ons weten in een reactie of per mail, dan zullen we die verwerken in deze reeks.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here