Passend onderwijs: het sociale welbevinden van dove en slechthorende leerlingen

0

Dove en slechthorende leerlingen worden in het reguliere onderwijs minder snel geaccepteerd dan hun horende leeftijdsgenoten. Het is dan ook van belang dat leraren zich naast het lesgeven bezighouden met het volgen en begeleiden van de sociale ontwikkeling van deze leerlingen. Hoe? Daarover lees je meer in dit artikel.

Dove of slechthorende leerlingen (DSH-leerlingen) vallen op school vaker buiten de boot dan hun horende klasgenoten. Vaak zijn ze wat meer teruggetrokken en hun communicatieve vaardigheden zijn vaak minder ontwikkeld dan die van hun klasgenoten. Dit blijkt uit onderzoek van Nina Wolters naar de acceptatie en populariteit van DSH-leerlingen in de leeftijd van 11 tot 14 jaar. Met het oog op het passend onderwijs is het dan ook belangrijk dat je als leerkracht of leraar weet wat je kunt doen om de sociale acceptatie van een DSH-leerling te bevorderen en optimaliseren. In een bij het onderzoek horend filmpje geeft Wolters alvast drie tips:

1. Bekendheid tussen dove en (slecht)horende

Onderlinge bekendheid tussen dove-, slechthorende- en horende kinderen is heel erg belangrijk. Een kleine tip voor leerkrachten is bijvoorbeeld om een positieve houding te promoten naar leerlingen die anders zijn. En kom je als ambulant-begeleider een DSH-leerling uit de klas halen voor een opdracht? Neem dan ook een horende leerling mee. Zo maak je er een groepsopdracht van en creëer je meer bewustzijn bij horende leerlingen.

2. Zelfvertrouwen en zelfkennis

Ook is het belangrijk om het zelfvertrouwen van een DSH-leerling een positieve boost te geven. Voor de leerling is zelfkennis hierbij essentieel. Als een DSH-leerling zijn klasgenoten benadert met een open houding, dan creëert hij daarmee een open houding bij klasgenoten. Begin hier bij voorkeur aan het begin van het schooljaar mee. Zo zet je samen de toon voor de rest van het jaar.

3. Contact

Ook is het belangrijk voor DSH-leerlingen om in contact te komen met leerlingen die te maken hebben met dezelfde beperking. Voor pubers kan dit lastig zijn – ze willen immers niet anders zijn – maar toch blijkt dat dit contact hun zelfwaardering ten goede komt. Denk na over wat je als leraar kunt doen om dit contact te stimuleren.

Korte filmpjes

Om leerkrachten en leraren meer inzicht te bieden, maken Kentalis en Leraar24 een aantal korte filmpjes over samenwerking van het speciaal onderwijs met het regulier onderwijs. In totaal zullen er vijf filmpjes worden gemaakt, waarvan de eerste – over sociale acceptatie van dove en slechthorende kinderen in het onderwijs – inmiddels online is verschenen:

Heb jij als leerkracht of leraar in het regulier onderwijs ervaring met dove en/of slechthorende leerlingen? Wat doe jij om de sociale acceptatie van deze leerlingen te bevorderen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here