Een initiatief van Malmberg

Persoonlijke ontwikkeling als vak?

Persoonlijke ontwikkeling als vak

Wie ben je? Wat vind je belangrijk? En waar krijg je energie van? Op school doe je veel kennis op, maar voor het opdoen van zelfkennis is in de klas vaak weinig ruimte. Onterecht, vinden heel wat docenten. Is het tijd voor persoonlijke ontwikkeling als vak?

Het idee om persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs te integreren komt niet uit de lucht gevallen. Zo hebben steeds meer jongeren te maken met stressklachten. Ook het aantal studenten met burn-outklachten groeide de afgelopen jaren explosief. Een vak als persoonlijke ontwikkeling biedt leerlingen de kans om te werken aan een meer realistisch zelfbeeld en realistische verwachtingen van zichzelf en van anderen.

Waarom persoonlijke ontwikkeling

Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgt voor zelfbewuste jongeren die sterk in hun schoenen staan en weerbaard zijn. Het komt hun mentale gezondheid ten goede en helpt op latere leeftijd stress- en burn-outklachten voorkomen. Veel scholen bieden nu al faalangsttrainingen. Echter is dit niet de ideale oplossing, omdat leerlingen hierbij vaak apart worden genomen. Dit geeft het signaal dat het niet normaal is en er niet klassikaal over mag worden gesproken, zegt Femke Kamps – auteur van het boek Fuck the Quarterlife Crisis.

Link met leerprestaties

Waar bij een persoonlijk ontwikkelplan competenties centraal staan en ter bewijs een portfolio wordt aangelegd, is het doel van persoonlijke ontwikkeling dat leerlingen zichzelf beter leren kennen en waarderen. Dat is een dynamisch proces, dus hoe meet je dat? Kortom, is de school hiervoor wel de juiste plek?

Volgens het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) verbeteren een flinke dosis zelfvertrouwen en een positief-realistisch zelfbeeld de schoolprestaties van leerlingen. Tegelijkertijd leiden goede leerprestaties ook tot zelfkennis. Conclusie: het is een wisselwerking, dus het onderwijs kan het beste aandacht besteden aan allebei. In dat opzicht is er dus zeker ruimte voor persoonlijke ontwikkeling in de klas. 

In de klas?

Er zijn scholen die al ruimte hebben vrijgemaakt voor persoonlijke ontwikkeling in het curriculum, zoals Het Edith Stein College in Den Haag. Persoonlijke vorming (PV) wordt gegeven als apart vak, maar er is een verbinding met andere vakken als studievaardigheden en drama. Het doel van PV is dat leerlingen zichzelf leren kennen en waarderen, maar ook dat leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor anderen. Juist die focus op de relatie met de ander, zorgt voor verschil met identiteitsontwikkeling, zegt Anita Bruin-Raven die een boek schreef over persoonsvorming op het vo en hoe je hier als docent vorm aan kunt geven.

Zo stimuleer je persoonlijke ontwikkeling

Ook als er op jouw school geen speciaal vak is, zijn er verschillende manieren waarop je als leraar de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen kunt stimuleren. Door aan te sturen op reflectieve exploratie en leerlingen te laten reflecteren op hun eigen persoonsvorming bijvoorbeeld. Dit helpt leerlingen hun eigen gedachten en gevoelens te begrijpen. Omdat het vak persoonlijke ontwikkeling geen beoordeling kent, is het succes ervan afhankelijk van de intrinsieke motivatie van de leerling. De aanpak van de docent is daarom heel belangrijk. Het is een uitdaging om leerlingen te motiveren, het proces te begeleiden én daarnaast juist niet te sturen naar zogenaamd ‘goede’ persoonlijke ontwikkeling.

Is de school volgens jou de aangewezen plek voor persoonlijke ontwikkeling? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

5 Responses

  1. Ja daar ben ik van overtuigd nu, het is nodig, en liefst zo snel mogelijk. Ik ben 60 jaar het heeft bijna mijn leven gekost. Zoveel psychische problemen en ik heb door mijn ellende heen een onbewust Systeem ontdekt en dat bepaald heel ons leven als we Symbolen op ons pad krijgen. Hoe pesten en teveel verantwoordelijkheid uit mijn kindertijd mijn leven onbewust bepaalde. Door wat ik vroeger meemaakte had ik een laag zelfbeeld, ik kon vervolgens onbewust mijn eigen kinderen geen eigenwaarde meegeven. Heb al heel vroeg hulp gezocht daar lag het niet aan. Alles wordt generatie op generatie doorgeven en daar kunnen we preventief iets aan veranderen. Zeker als eerste horen leerkrachten op de hoogte te zijn van dit Systeem, dat zou al wat veranderen. Er zijn namelijk best veel kinderen die een trauma hebben van een leerkracht dus daar mag eerst iets veranderen. Leraren kijken vaak ook vanuit hun eigen kind bewustzijn naar hun leerlingen zelfs hun geven iets door. Er is geen een opvoedomgeving perfect om op te groeien en buiten dat kan een kind van alles nog meemaken in het leven. dat kunnen we dus niet veranderen wat we wel kunnen veranderen is wat dit met ons kan doen in het leven. Onbewust Systeem waar ik heel mijn leven last van heb gehad en vele met mij daar komt immers ons lijden vandaan, dat mag preventief uitgelegd worden. Dit is misschien nog wel belangrijker, zelfkennis en uitleg over dit Systeem en over 50 jaar zullen er daardoor veel minder psychische en lichamelijk problemen zijn. Ik kon niet goed leren op school werd een lomperd genoemd dus let niet op mijn schrijffouten. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst daar mogen we dus iets veranderen dat is preventief.

  2. Persoonlijke ontwikkeling is dringend nodig, omdat we daar thuis en in het basisonderwijs niets over leren. Omgaan met anderen helpt wellicht en ook programma’s als de Vreedzame school, etc. voegen toe hoe je met anderen omgaat. Reflecteren op je eigen gedrag komt zelden voor of wordt aangeleerd. Gelukkig wordt het vanaf 2032 een vak in het basisonderwijs en ik wil me sterk maken om nu alvast met scholing en nascholing te beginnen. Ik heb daar ideeën over en heb leg nu contacten met Pabo’s. Laten we nu beginnen dan zijn we goed op tijd! Ik zoek meedenkers en – doeners om dit vak vorm te geven, want het heeft veel – en ingrijpende – lagen. Ik schrijf op dit moment een boek, dat studenten en zittende leraren kan helpen, want het vak geven vraagt allereerst dat je als leerkracht weet waar het over gaat en hoe het bij jou zit! Laten we bundelen!!!!

    1. Hallo Thea, ik hoop toch echt dat 2032 een typfoutje is. Ik zit er over na te denken om na 30 jaar in het bedrijfsleven over te stappen naar het “onderwijzen van het leven”. Ik hoor en zie het bij mijn eigen kinderen dat ze er op school behoefte aan hebben. Wat dat betreft zijn we allemaal zoekende. Ik ben benieuwd naar je boek.
      Groeten Tom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.