Een initiatief van Malmberg

Digitale praktijklessen op het mbo: pionieren en innoveren

Tijdens de lockdown mogen de praktijklessen op veel mbo-scholen in aangepaste vorm doorgaan, tot blijdschap van de leerlingen. Maar het blijft lastig, die anderhalve meter afstand. Daarom pioniert en innoveert men er in het onderwijs én het bedrijfsleven flink op los. Om leerlingen, op een digitale manier, zoveel mogelijk praktijk bij te brengen.

Virtuele onderwijsstudio

Aeres Tech in Ede, een expertisecentrum met een eigen onderwijsconcept in de technische branche, is een goed voorbeeld van zo’n innovatieve instelling. Zij bouwen momenteel de grootste virtuele onderwijsstudio van Nederland, om zo snel mogelijk digitale lessen en trainingen op afstand te geven aan monteurs in opleiding. De studio gaat volgens planning in maart van dit jaar open.

Leren vanaf een greenscreen

Jaap Wouda, manager marketing en communicatie van Aeres Tech vertelt: ‘Ik liep al langer met het idee om een dergelijke studio te bouwen, maar het coronavirus bracht de bouw in een stroomversnelling.’ Het systeem waarmee in de studio wordt gewerkt, zorgt voor de broodnodige interactie met de leerlingen. Je kunt bijvoorbeeld ermee chatten, polls houden en de deelname per leerling analyseren. Op de wanden die zijn bekleed als greenscreen worden filmpjes, 3D-modellen en stroomschema’s geprojecteerd. Er zijn vier vaste cameraposities, een regiekamer en een lichtplan voor 18 lampen.

Online vervangt de praktijk niet helemaal

‘De volgende stap is dat er een 3D-tekening van een trekker wordt ingeladen en dat een student thuis met een ‘smart glass’ en twee joysticks zelf aan de trekker kan sleutelen,’ zegt Wouda. Op termijn komt daar ook augmented-reality-techniek bij. Dan kunnen leerlingen thuis een VR-bril opzetten, om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Toch vervangen de hightech lessen en trainingen de praktijk niet helemaal. ‘Dat zou de kwaliteit van de opleiding ook niet ten goede komen. Sommige dingen moet je in het echt zien of vast kunnen houden om te snappen hoe het werkt.’

Improviseren in de keuken

Rolf-Jurien Van Dissel, student ‘meewerkend horecaondernemer’ van het ROC Zadkine in Rotterdam, krijgt ook praktijkopdrachten mee van school, die hij thuis in de keuken uitvoert. Met foto’s en video’s moet hij de tussenstappen en het eindresultaat laten zien. Omdat de ruimte op school beperkt is en ze ook nog anderhalve meter afstand moeten houden, is klassikaal praktijkonderwijs niet mogelijk. ‘Maar het leuke is dat je thuis moet improviseren’, geeft Rolf-Jurien aan. Bovendien heeft hij – nu hij niet zo vaak naar school hoeft – meer tijd voor zijn bijbaan.

Optreden via livestream

Ook Sophie de Koeijer, student aan de Bossche Koningstheateracademie, moet het doen met het online volgen van praktijklessen, zoals zingen en improviseren. De live presentaties aan het eind van het semester, die normaal gesproken plaatsvinden in de theaterzaal voor een publiek, gaan nu via livestream. Sophie: ‘Best vervelend, maar het bood ook nieuwe mogelijkheden. De online vorm van theatermaken prikkelde veel van ons om nieuwe dingen uit te proberen. Er kwamen sketchprogramma’s voorbij, documentaires, videoclips, muziekalbums.’

Wil je meer lezen over afstandsonderwijs? In het dossier over afstandsonderwijs vind je interessante artikelen.

Hoe gaan ze op jouw mbo om met praktijklessen op afstand? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

2 Responses

  1. Geachte/ heer mevrouw,

    Mijn naam is Sjoerd Nicodem en ik ben nu 12 jaar werkzaam op de cluster4 praktijkschool Schreuder College De Villeneuvestraat.

    Onze school biedt onderwijs aan jongeren, in de leeftijd 12 t/m 18 jaar, met een licht verstandelijke beperking, gedragsproblemen, hechtingsproblematiek, angststoornis, autisme, etc….

    Naast dat ik fulltime lesgeef aan de 1e jaars klas ASS, houd ik mij bezig met samenwerkingsverbanden, PR/Marketing, aanwas nieuwe leerlingen, subsidies en sponsoring.

    Al deze zaken zijn, de afgelopen maanden, in een stroomversnelling geraakt. Deze week is de 1e simulatieruimte in het praktijkonderwijs in Nederland gerealiseerd.

    Nu is mijn vraag of jullie een artikel willen wijden aan ons initiatief. Simulatieonderwijs heeft zich namelijk al bewezen in de nautische wereld, tandheelkunde, medische wereld en in de vliegwereld. Er is een handjevol VMBO-scholen wat gebruik maakt van simulatoren (oosten van het land en vaak de agrarische wereld), maar het praktijkonderwijs maakt amper gebruik van simulatoren. Wij zijn de 1e praktijkschool in Nederland/ Europa die gedeeltelijk overgaan op simulatieonderwijs.

    N.B.
    Dit initiatief is gebaseerd op de schrikbarende cijfers van het CBS waarin aangegeven wordt dat er zo’n 10.000 jongeren, direct na uitstroom prakrijkonderwijs, in een uitkeringssituatie terecht komen en het document: De staat van het onderwijs 2015-2018 & De staat van het onderwijs 2019 waarin de focus op het praktijkonderwijs nog steeds ontbreekt en de evaluatie al jaren hetzelfde is. De conclusie: het praktijkonderwijs functioneert, maar kan beter, de samenwerkingsverbanden tussen scholen en het bedrijfsleven moeten beter en 45% van de praktijkschoolleerlingen komen in een (gedeeltelijke) uitkeringssituatie terecht, 35% stroomt door naar het MBO en maar 20% stroomt uit naar (begeleide/ beschutte) arbeid.

    Wij willen bijdragen aan de oplossing voor dit maatschappelijke probleem door ons onderwijs anders in te richten en te focussen op het aantrekkelijker maken van het onderwijs, de mogelijkheid bieden om (extra) certificaten en een rijbewijs te behalen, want een werkgever neemt eerder iemand aan met extra certificaten en een rijbewijs dan een potentiële werknemer zonder deze extra papieren. Het voordeel dat we dit binnen onze eigen locatie aanbieden en dus een veilige leeromgeving bieden, maakt het slagingspercentage groter.

    Ik hoop dat u net enthousiast bent als dat wij zijn en dat u een artikel wilt wijden aan ons initiatief: Bevordering van de doorstroom naar arbeid voor cluster4 praktijkschooljongeren d.m.v. simulatieonderwijs.

    In afwachting van uw antwoord verblijf ik.

    Voor beelden van dit lokaal: https://www.linkedin.com/in/sjoerd-nicodem-583761193/detail/recent-activity/shares/

    Met vriendelijke groet,

    Sjoerd Nicodem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.