Onderwijstrends schooljaar 2012/2013

0

Wat speelt er dit schooljaar onder leerlingen? Michiel Stadhouders, trendwatcher bij jongeren-communicatie-bureau YoungWorks, gaf op het ToTaal-congres van Malmberg een presentatie over de onderwijstrends van dit schooljaar. Onderwijs van Morgen zet de belangrijkste trends voor u op een rij.

Mobile Me

De eerste trend is ‘mobile me’. De smartphone is niet langer een gebruiksvoorwerp, maar een verlengstuk van de leerling: niet langer leven met media, maar leven in media. Online en offline vloeien naadloos in elkaar over en in het onderwijs is dat goed merkbaar. Steeds meer leerlingen maken gebruik van een tablet, laptop of smartphone in de klas. Ook de communicatie tussen leerling en docent vindt steeds meer online plaats. De avond voor een proefwerk nog even een vragenuurtje met de docent via Facebook is de normaalste zaak van de wereld.

Life’s a game

Een trend waar we al eerder over hebben geschreven maar die nu voeten in de aarde krijgt is gamification: het integreren van een of meerdere spelelementen met als doel meer deelname en binding met een onderwerp of product. Als voorbeeld noemt Stadhouders Socrative en Mentimeter: webapplicaties waarmee je in een handomdraai een quiz maakt waarbij de leerlingen de vragen kunnen beantwoorden met hun smartphone, laptop of tablet. De resultaten kunt u live-rated tonen op het digibord. Het competitie-element -bovenaan willen staan bij de rating – zorgt ervoor dat de leerlingen willen winnen en ze weten wat ze daarvoor moeten doen: opletten en gewoon goed leren.

Generation protest

De leerling van nu wil inspraak en interactie. Thuis, maar ook op school. Op scholengemeenschap Stad & Esch maken ze daar gretig gebruik van. Daar is sinds vorig jaar een team van jonge ICT coaches bezig om docenten bij te spijkeren op het gebied van ICT en social media. Ze bieden ondersteuning aan docenten en geven verschillende workshops: bijvoorbeeld over het Smartboard. Daan Boerée, ICT coach én leerling, is erg enthousiast over deze aanpak: “Je leert de mensen iets die jou in het klaslokaal wat willen leren. De leerling helpt de leraar. Dat is de omgekeerde wereld maar het is wel hartstikke leuk!” Ook worden er steeds meer leerlingen ingezet om de jongere leerlingen te helpen.

Merkt u als docent iets op van bovenstaande trends in het onderwijs? Of is er juist iets heel anders dat u dit school opmerkt?

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER