Onderwijstips: maart 2016

0

OVM selecteert maandelijks de congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. In deze editie van ‘Onderwijstips’ onder meer een inspiratiemiddag voor starters in het onderwijs en het boek ‘Ik ben ook een mens’ van Joop Berding.

Inspiratiemiddag | Startersdag (Onderwijscoöperatie)
9 maart – Koninklijke Visio, Rotterdam
Startende leraren blijken het in Nederland heel goed te doen, maar toch loopt een deel met name in de eerste drie jaren tegen wat problemen op. Daarvan besluit een deel te stoppen met het werk binnen het onderwijs. Dat wil de LerarenKamer graag voorkomen. Daarom organiseert de groep voormalig ‘Leraren van het Jaar’ op woensdag 9 maart een inspiratiemiddag voor starters in het onderwijs. Het programma begint om 14:30 uur en loopt af rond 19:30 uur. Er staan onder meer verschillende interessante workshops op het programma binnen thema’s als oudergesprekken, timemanagement, een stevige start en geluk in de klas. U kunt zich kosteloos aanmelden met het formulier op de website van de Onderwijscoöperatie.

Boek | Ik ben ook een mens
Joop Berding – Uitgeverij Phronese
De vraag naar het mens-zijn van het kind houdt filosofen, pedagogen en opvoeders al eeuwen bezig. Is een kind al een mens of moet het er nog een worden? En wat betekent het antwoord op deze vraag voor wat we in de opvoeding en in het onderwijs aan het doen zijn? In dit boek brengt auteur Joop Berding de prikkelende gedachten van drie denkers – Janusz Korczak, John Dewey en Hannah Arendt – deels ook zelf actief als opvoeder en leraar, voor het voetlicht. Joop Berding (1954) werkt als docent en onderzoeker bij het Instituut voor Sociale Opleidingen en het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Bestel het boek in de webshop van Uitgeverij Phronese of bekijk eerst het inkijkexemplaar.

Symposium | Van tikken naar taggen 2016
30 maart – Windesheim, Zwolle
Op woensdag 30 maart 2016 organiseert het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim in samenwerking met Calo het symposium Van tikken naar taggen 2016. In dit symposium gaan de organisatoren in op ontwikkelingen op het vlak van ICT en bewegingsonderwijs, waaronder digitale instructies en videofeedback en de meest recente onderzoeksresultaten. Een deel van de workshops richt zich dit jaar specifiek op deelnemers die al flink wat kennis en ervaring hebben opgedaan met digitale leermiddelen in het bewegingsonderwijs. Maar voor welke workshop u ook kiest: u verwerft als deelnemer praktische, maar vooral direct bruikbare kennis over recente ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in het bewegingsonderwijs. Bezoek voor meer informatie de website van Windesheim.

Boek | Interventies in het onderwijs: leerproblemen
Margot Taal – Boom Lemma Uitgevers
Hoe denken vooraanstaande Nederlandse experts over interventies bij leerproblemen in het Nederlandse onderwijs? In dit boek worden adviezen, programma’s, begeleiding en andere methodieken besproken die zich richten op leerproblemen in het basis- en middelbaar onderwijs. Hierbij wordt aangesloten bij de handelingsgerichte werkwijze en passend onderwijs. Het boek behandelt de theoretische achtergrond van de verschillende interventies, de diagnostiek en het gebruikte instrumentarium, en de effectiviteit op basis van onderzoeksresultaten uit de onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek. Alle leerproblemen worden geïllustreerd aan de hand van casussen die typische kenmerken van de specifieke problematiek vertonen. Beschikbaar vanaf 15 april via de webshop van Boom Lemma Uitgevers.

Heeft u een tip of suggestie die niet in dit lijstje mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here