Onderwijstips juni 2019

0

Maandelijks selecteert OVM de congressen, boeken en andere onderwijstips die voor jou als leraar of docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de docententraining Wij-zij: polarisatie in de klas en het boek Vloeiend van groep 2 naar 3 van Aafke Bouwman. Heb jij ook nog een goede tip? Laat het ons weten!

Wij-zij: polarisatie in de klas

Docententraining | 4 juni | Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Of het nou gaat om de zwartepietendiscussie of een leerling die gepest wordt via WhatsApp. Het gesprek van de dag gaat steeds vaker over extremen en tegenstellingen. In deze docententraining leer je hoe je hier het best mee omgaat in de klas en hoe je je leerlingen beter laat luisteren en vragen stellen. En welke positie kies je zelf in dit gesprek? Leerkrachten (po en vo) die hierin geïnteresseerd zijn, mogen deze docententraining Wij-Zij: Polarisatie in de klas niet missen.

Straffen is zinloos!

Boek | Gust van der Heyden
Straffen is zinloos! is een sterk boek waarin gedrag wordt bekeken vanuit een wetenschappelijk denkkader. Een nieuwe visie rond gedrag en straffen ligt aan de basis van dit boek. Een absolute aanrader met voorbeelden en praktische tips voor opvoeders, leerkrachten en ouders. Bezoek voor meer informatie straffen.be.

Inspiratiedagen onderwijsrobot 2019

Inspiratiedagen | 19 juni | WisMon, Utrecht
Ben je benieuwd hoe je een robot in je les kunt gebruiken? Wil je geïnspireerd raken over het leermiddel van de toekomst? Kom kennismaken met de onderwijsrobot tijdens de inspiratiedagen voorjaar 2019. De onderwijsrobot is het leermiddel om leerlingen voor te bereiden op een digitale samenleving en de robotsamenleving van de toekomst. De onderwijsrobot is een veelzijdig leermiddel waarmee je kunt leren omgaan met technologie maar ook aan de slag kan in de klas met kernvakken zoals rekenen en taal.

Vloeiend van groep 2 naar 3

Boek | Aafke Bouwman
Kinderen in groep 2 leren vooral informeel (spelend). In groep 3 wordt echter van hen verwacht dat ze starten met het formele leerproces. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat de doorstroom van groep 2 naar 3 zo vloeiend mogelijk verloopt? Hoe sluit je aan bij de soms grote verschillen in de ontwikkeling van jonge kinderen? Om een ononderbroken ontwikkeling te stimuleren, organiseren steeds meer scholen het onderwijs in samengestelde groepen 2-3 (en soms in groepen 1-3). In dit boek lees je hoe je deze organisatievorm voorbereidt en uitvoert. Lees meer over het boek Vloeiend van groep 2 naar 3.

Heb jij nog een onderwijstip die in dit rijtje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here