Onderwijstips februari 2016

1


Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder meer de IPON-vakbeurs en het boek ‘Verwonderenderwijs’ van Alderik Visser (Denkfiguren). Heeft u nog een tip die niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

(Digitaal) boek: Sociale media in het speciaal onderwijs
Samengesteld door Remco Pijpers
In ‘Sociale media in het speciaal onderwijs’ vind je 15 portretten van leraren die op een creatieve manier sociale media inzetten in de les, of die op een inspirerende manier met hun leerlingen over mediawijsheid praten. Het boek is gemaakt door Kennisnet in samenwerking met LECSO: het landelijk expertisecentrum speciaal onderwijs. Elk hoofdstuk brengt het verhaal van een of twee leraren, die hun ervaringen en praktische tips delen. Hoe benutten zij digitale media in de klas? Bij elk portret staat een lesidee in de ‘kantlijn.’ Het zijn suggesties voor lessen van circa twintig minuten, die de leraar helemaal naar eigen hand kan zetten. Lees en/of download het boek via deze link (onderaan de pagina).

IPON 2016: Gepersonaliseerd leren
Op 3 en 4 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de 8e editie van IPON plaats. Tijdens deze vakbeurs kunt u kennismaken met recente ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT in het onderwijs. Het thema van IPON 2016 is ‘gepersonaliseerd leren’. U kunt daarbij denken aan onderwerpen als digitale leermiddelen, learning analytics, leren met tablets, apps en social media, werken in de cloud, mediawijsheid, gamification en flipping the classroom. Ook Malmberg is dit jaar weer van de partij. Op beide dagen verzorgt de uitgeverij een presentatie over digitale leermiddelen voor het onderwijs van nu. Lees in dit eerder op OVM verschenen artikel meer over de presentatie van Malmberg en over de vakbeurs in het algemeen.

Boek: Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies
Door Peg Dawson en Richard Guare
Op tijd aan taken beginnen? Voor sommige kinderen is dat erg lastig. Concentreren is ook al zo moeilijk. En dingen onthouden is een drama. Hoe kan dat? Tegenvallende schoolprestaties worden bij veel kinderen veroorzaakt door zwakke executieve functies. Deze functies zorgen ervoor dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is. In het boek ‘Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies’ beschrijven Peg Dawson en Richard Guare een coachingsmodel als middel om kinderen te helpen om hun executieve functies te versterken. Lees verder op wij-leren.nl of bestel het boek bij de uitgeverij.

Boek: Verwonderenderwijs
Door Alderik Visser
Waarom hoort filosofie op elke school thuis? Omdat de wereld sterk verandert. Leerlingen redden het niet met lezen, schrijven en rekenen alleen. Ze moeten ook kunnen nadenken, zodat ze hun weg vinden in de 21ste eeuw. Een twintigtal filosofiedocenten legt in dit boek uit hoe je het (na)denken kunt onderwijzen. Met bijdragen van onder anderen Hubertus Bahorie, Desiree Berendsen, Floris Velema, Alderik Visser en met een inleiding van Erno Eskens en een nawoord van Gert Biesta. Lees verder.

Heeft u nog een tip die in dit lijstje niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here