Home » Onderwijstips december 2014

Onderwijstips december 2014

Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen die voor u als docent de moeite waard zijn. Met deze maand onder andere een themabijeenkomst over gamification in het onderwijs, het boek Motivatie Binnenstebuiten en BBC’s inspirerende radioserie The Educators.

Boek: Motivatie Binnenstebuiten
Hoe zorg je ervoor dat jongeren gemotiveerd raken om hun talenten te benutten? Om naar school te gaan, te trainen, te leren, hun werk te doen? De een wil niets. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat je motiveert is dan ook heel persoonlijk. Tijdens de adolescentie moeten jongeren er geleidelijk achter gaan komen wat echt bij ze past. Dat begint al in groep 8 en gaat door totdat iemand begint aan zijn eerste baan. Motivatie Binnenstebuiten is een boek vol prikkelende verhalen, fascinerende theorie, hardnekkige mythes en bewezen feiten, geïllustreerd met vele concrete voorbeelden en interviews met schooldirecteuren, managers van grote bedrijven, wetenschappers, coaches, docenten en natuurlijk met jongeren zelf.

Themabijeenkomst: Motivate? Engage? Gamification!
16 december – School voor de Toekomst, ‘s-Hertogenbosch
Door onze 21-eeuwse informatieovervloed is de leerling sneller afgeleid en minder trouw, dus moeten krachtige middelen toegepast worden om de aandacht te behouden. Gamification kan dat! Tijdens deze themabijeenkomst wordt u door experts uit het onderwijs en bedrijfsleven bijgepraat over gamification. Zo spreekt Chris van den Berg van over de succesvolle inzet van een digitaal gamification platform in het bedrijfsleven. Sem van Geffen deelt zijn ervaring en best practices van gamification in het onderwijs met u. ‘U krijgt concrete voorbeelden van succesvolle spelconcepten voorgeschoteld: zowel fysieke als digitale spelconcepten. U ziet wat gamification zo krachtig maakt en hoe het in onderwijssituaties of in de bedrijfsomgeving kan worden toegepast.’

Boek: Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs
strategisch hr-beleid voor een professionele leergemeenschap
Strategisch human resource-beleid is – ook in het onderwijs – een belangrijke motor achter de ontwikkeling van vakmanschap. Toch is op veel scholen nog nauwelijks sprake van hr-beleid om de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap te cultiveren. Maar wat is dat eigenlijk, een professionele leergemeenschap? En wat is dan strategisch hr-beleid op basis van verbinden, vertrouwen en vakmanschap? In het eerste deel van dit boek ligt de focus op deze vragen. In het tweede deel staan samen veranderen, werken, leren en leiden centraal en in het laatste deel ligt de focus op hr-instrumenten die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap. Beschikbaar vanaf 1 december

Radio: BBC’s The Educators
In de achtdelige radioserie The Educators gaat BBC’s journaliste Sarah Montague in gesprek met ’s-werelds meest uitgesproken denkers op het gebied van onderwijs. Zo gaat Montague in gesprek met Sugata Mitra – bekend van het hole-in-the-wall experiment – over zelforganiserende leeromgevingen. Met Sir Ken Robinson spreekt Montague over de vraag waarom creativiteit en innovatie niet onderwezen worden, terwijl het zulke belangrijke waarden zijn. U kunt alle acht afleveringen online terugluisteren.

Heeft u ook nog een tip of suggestie die echt niet mag ontbreken? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een basketbal wordt in de basket gegooid

Column: Een uitgesteld doelpunt

Directeur Danny Weeda vervangt tijdelijk de teamleider op een school in Rotterdam-Zuid en herinnert zich een waardevol inzicht.

Bekijk
De omslagen van de boekentips van oktober

Boekentips oktober 2024

Verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.