Home » Meester van de maand april 2020: Jary Beekhuizen

Meester van de maand april 2020: Jary Beekhuizen

School: De Koningin Julianaschool in Nieuwegein
Geeft les aan: groep 4-5
Aantal jaar voor de klas: 2 jaar


Meester Jary heeft een vogelspin en opgezette dieren in de klas!

Je hebt wát in de klas?

In de klas heb ik een krulhaarvogelspin met de naam Peter Parker, zoals Spiderman heet. Hij zit veilig achter glas in een verwarmd terrarium. ’s Ochtends is het een druk bezocht plekje in de klas. De kinderen weten dat hij dan het meest actief is. Af en toe voer ik een krekel en dan is het helemaal een schouwspel. Wanneer de krekel in de buurt van Peter Parker komt, komt de spin in actie en pakt het beestje om hem met zijn giftanden te bijten. In dit gif zit een enzym dat de krekel van binnen vloeibaar maakt. Hierdoor kan de spin hem gemakkelijk leegzuigen.

Zijn niet veel ouders en kinderen bang voor de spin?

Ik had van tevoren niet overlegd… De directrice onderschepte mij en de spin bij binnenkomst. Gelukkig is ze de moeilijkste niet en begreep ze de meerwaarde ervan. Maar ik moest haar wel geruststellen toen ik de spin als ‘huisdier’ achterliet. Ze dacht dat hij slechts een dagje op bezoek zou zijn.
Tot mijn verbazing was geen enkel kind bang! De kinderen wisten dat ik thuis vogelspinnen heb en vroegen al enkele weken of ik een keertje één mee wilde nemen. Ik neem vaker levende dieren mee de klas in, dus inmiddels waren ze er aardig aan gewend.
De volgende dag haalden de kinderen hun ouders de klas in om de spin te presenteren. Sommige ouders gruwelen ervan, andere vinden het fascinerend.

 

Is het bij jou thuis ook zo’n beestenbende?

Thuis heb ik al jaren een hoop insecten en andere geleedpotigen. Voor mij is het houden van deze dieren echt een hobby. Ik vind het fascinerend om naar de beestjes te kijken en ik vind het vooral leuk om ze mee de klas in te nemen. Zo heb ik ook eens mijn Afrikaanse reuzenmiljoenpoot, reuzenslakken, wandelende takken en Madagaskar kakkerlakken meegenomen naar school.

 

Wat wil je de kinderen leren door deze dieren mee de klas in te nemen? Kan dat niet gewoon uit een boek of via het digibord?

Door de dieren mee de klas in te nemen wil ik bijdragen aan de verbondenheid met dieren en planten. Door de kinderen te laten zien hoe bijzonder en mooi de natuur kan zijn, hoop ik dat zij zich er verantwoordelijk voor gaan voelen. Ervoor gaan zorgen. Sommige kinderen komen na school thuis en duiken dan gelijk achter een beeldscherm. Soms is een kind zelfs nog nooit naar een bos geweest… Door de natuur de klas in te halen wil ik de kinderen laten zien: het bestaat echt, het is niet alleen op tv!

Hoe kom je aan die opgezette dieren?

Veel collega’s, vrienden en familieleden weten van mijn hobby af en laten mij weten als ze iets leuks voor me hebben. Zo heb ik de slang op sterkwater bij het chemisch afval vandaan gehaald, heb ik de opgezette alligator van een collega gekregen en komt de embryo van de koe van een boerderij.
Ook maak ik van mijn eigen huisdieren mooie aandenkens. Zo heb ik (twee jaar nadat hij begraven was) mijn hond weer opgegraven en zijn schedel opnieuw in elkaar gezet. Erg handig als je het gebit van een roofdier van dichtbij wilt bekijken!

 

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Toen ik het onderwijs in ging heb ik erover nagedacht waar ik voor wil staan als leerkracht. Wat wil ik de kinderen meegeven? Voor mij is dat: verbonden raken met de natuur. Als leerkracht kun je een groot verschil maken. Gebruik die kans om te staan voor wat jij belangrijk vindt!

 

Tot slot: welke thuisbiologietip heb je voor andere leerkrachten?

In deze gekke tijd denk ik dat het als eerste belangrijk is dat je het thuisonderwijs een goede basis geeft. Structuur en voorspelbaarheid! Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jezelf en de ouders. Er zijn zo veel creatieve leerkrachten die leuke dingen bedenken dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarna zou ik pas gaan kijken naar leuke extra’s. Zo zijn mijn kinderen nu bruine bonen aan het ontkiemen (één in het donker en één in het licht). Ook zijn de lessen van toekomstkunde zeker de moeite waard! Of laat de kinderen onderzoeken hoeveel “wild” er nog in hun huisdier zit! Waarom plassen honden niet gewoon in één keer? Waarom stopt een hamster zijn wangen vol? Wat doet mijn kat in de nacht? Genoeg thuisbiologietips dus.

 

Laatste onderwijsnieuws

Tekenkaartjes

‘Niet denken, maar doen’ staat bij deze tekenkaartjes centraal.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.